Kan er iemand in mensentaal zeggen wat dit betekent en wat ik met mijn vinger moet doen?

Duidelijk verdikt en hypo-echogeen voorkomen van het radiaire collaterale
ligament van het PIP 4 gewricht, zonder evidentie voor discontinuiteit, ook
niet bij dymamisch onderzoek: suggestief voor elongatiesequelen dd status na doorgemaakte partiële ruptuur waarbij er heden geen gap meer kan worden aangetoond.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je de MRI-uitslag van een knieprobleem gelezen?
Erna55
9 jaar geleden
Tweetyke, het is een diagnose wat je schrijft.
Er staat geen instructie in wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
of is je vinger uit de kom geschoten?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het proximale interfalangeale gewricht (PIP gewricht) van de vinger is het gewrichtje tussen het voorlaatste en het basiskootje. Vraag aan je huisarts of er nog iets moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitslag van een MRI van een knie? Wat bedoel je daarmee JoanDArc? Dit gaat over een vinger. Erna55 ik besef dat dit enkel de diagnose is, vandaar mijn vraag of iemand weet wat hieraan te doen, ik loop reeds 3 maand met dit probleem en het wil maar niet genezen. Vandaar mijn vraag op dit forum aangezien mijn vinger voor 14 dagen in een verband (buddytaping) heeft gelegen en ontstekingsremmers heb geslikt, maar dit heeft niets uitgehaald. En dit was het voorstel van de huisarts, er is echter geen enkele beterschap.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het pip gewricht is het kootje waar mee je op de deur klop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Tweetyke, er staat alleen: wat kan ik met mijn vinger doen?
Het hele verhaal daaronder kan evengoed een tekst bij een MRIscan van een knie, inclusief van een vinger of teen, zijn. Maar dat was weer in tegenspraak met de opmerking: dynamisch onderzoek.

Antwoorden (1)

Een vertaling kan ik wel geven, maar uiteindelijk kan je daar weinig mee. Het beste kan je toch echt naar de aanvragend arts terug gaan om te vragen wat er nu precies aan de hand is.

Schijnbaar is er een echo gemaakt van je ringvinger. De gewrichtjes in je vingers worden bij elkaar gehouden door bandjes (collaterale ligamenten) aan de twee zijdes van de vinger. Bij het middelste gewricht (PIP-gewricht) wordt in het bandje aan de duimzijde van je ringvinger (het radiaire collaterale ligament) een verdikt en donkerder (hypo-echogeen) stukje gezien. Dit kan passen bij een scheur van de band, echter het bandje vertoont géén scheur (geen evidentie voor discontinuïteit.) Ook tijdens beweging(dynamisch onderzoek) wordt er geen scheur gezien.
De echoscopist vindt het nog het meest lijken op een verrekking van het bandje dat aan het genezen is (elongatie sequelen.) Een alternatieve diagnose (dd) is een gedeeltelijke scheur (partiële cultuur) waarbij er nu geen gat (gap) meer gezien wordt en dus ook al aan het genezen is.

Wat je het beste kan doen is afhankelijk van hoe het nu gaat met de vinger. Waarschijnlijk komt het met wat rust en tijd wel goed. Als je nog veel pijn hebt dan rapen of een spalkje vaak helpen. Eventueel kan je zelfs aan fysiotherapie denken.
Wat voor jou het beste is is met deze informatie niet te zeggen. Dat kan je beter met je arts bespreken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'rapen'? "rapen of een spaakje vaak helpen" krijg ik niet helder wat dat betekent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga uit van *"kan tapen of een spalkje vaak helpen"
Amadea
9 jaar geleden
Ah juist, tapen! Nu snap ik het. Bedankt, janiekie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tapen inderdaad, sorry