Hoelang duurt het voordat een hematoom (zwelling na blauwe plek) verdwijnt?

Met fiets onderuit gegaan, met bovenbeen op stuur beland. Zwelling van ongv 10 cm. Eind december gebeurd, wanneer hoort het weg te gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
21.2K

Antwoorden (2)

Als de zwelling nu nog niet minder is geworden, dan lijkt het me verstandig je huisarts te bezoeken, een zwelling hoort na een week wel een stuk minder te zijn en na een dag of 10 te zijn verdwenen. Een blauwe plek kan wel maanden zichtbaar blijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Afhankelijk van de grootte van het haematoom kan dat enkele dagen tot maanden duren. Je zegt dat de zwelling ongeveer 10cm groot is, dat zegt op zich weinig. De grootte van het haematoom zelf, dus de hoeveelheid bloed dat zich onder de huid bevindt, is van belang. Hoeveel dat is is zo niet te zeggen.
Op zich is een zwelling van 10cm wel vrij fors; je mag dan ook verwachten dat het nog wel enige tijd zal duren voordat het helemaal weg is getrokken.

Het kan ook gebeuren dat er na verloop van tijd organisatie en fibrinisatie van het haematoom optreedt. Dat komt er op neer dat er in het haematoom een soort bindweefsel en later littekenweefsel vormt. Als dat gebeurd dan blijf je altijd een zwelling daar hebben, soms is dat veel beter te voelen dan te zien. Hoe groter het haematoom is, hoe groter de kans dat dit gebeurd. Er zijn geen methoden om dit te voorkomen.

Op zich is het enige dat je met zo'n haematoom kan doen is afwachten; zoals je merkt soms máánden. Zolang het haematoom rustig blijft, niet pijnlijker wordt, niet rood wordt kan je alleen maar afwachten.