Omdat de vraag in de categorie 'Lichamelijke klachten' staat neem ik aan dat jij er last van hebt. Daarom zou het zo kunnen zijn dat jouw neustussenschot scheef staat. Bij mensen met een scheef neustussenschot staat de wand die de beide neusgaten van elkaar scheidt iets gedraaid ten opzichte van het midden of is regelmatig van vorm. Hierdoor zijn beide neusgaten niet even groot en kan het moeilijk zijn om door de neus te ademen. Soms gaat men er ook van snurken. Beide dingen kunnen als gevolg hebben dat jij niet goed slaapt.

Afwijkingen van het neustussenschot (septumdeviatie) zijn aangeboren of verworven stand- of vormafwijkingen. Meestal is het aangeboren. Maar bijvoorbeeld een ongeval of geweld kan ook de oorzaak zijn.

Door middel van septumcorrectie of rhinoplastiek kan het operatief worden verholpen.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb er inderdaad soms last van want mijne ene neusgat wat kleiner is is eerder verstopt en vrienden zeggen ook vaak dat ik snurk en als ik net wakker word heb ik hoofdpijn terwijl ik op tijd naar bed ga. Zijn dit syptomen van een scheef neustussenschot?
Amadea
9 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar om het zeker te weten moet je jouw huisarts dat laten beoordelen. Hoofdpijn kan andere oorzaken hebben, zoals te warm slapen, te weinig frisse lucht krijgen, of gebrek aan vocht.