ik heb pijn aan de zijkant van mijn voet nadat ik een paar dagen geleden mijn voet omsloeg wat kan dit zijn?

Ik sloeg voorbije woensdag mijn voet om. ik kreeg een heel pijnlijke pijnscheut en daarna bleef dit zeer doen. Ik heb hier meteen ijs opgelegd maar het ging niet over. Sinds donderdagochtend heb ik pijn aan de zijkant '(de buitenkant) van mijn enkel en dit loopt door tot aan mijn kleine teen. Heeft iemand enig idee wat ik hier best aan doe. Ik draag de hele tijd een steun verband maar dit helpt maar een heel klein beetje. Ga ik hier best mee naar de dokter??

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn voet staat een klein beetje dik maar niet veel

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K
Ritsuka
9 jaar geleden
Enkelband verrekt? Maar laat de huisarts nakijken. Als het verkeerd hersteld loop je er maanden mee te sukkelen

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk heb je last van de banden in je voet, die worden uitgerekt als je je voet/enkel zwikt. Je kunt ze vooral voelen aan de zijkanten van je voet wanneer je daar drukt, bij beschadigde of verrekte banden kan dat een scherpe pijn veroorzaken.

Een paar dagen of paar weken pijn na zo'n letsel is vrij normaal en niet meteen iets om je zorgen over te maken. Als je het nooit eerder hebt gehad en/of je hebt heel veel pijn, dan kan het verstandig zijn om even je huisarts of eventueel een fysiotherapeut in de eerste lijn te raadplegen.

Je moet je voet voldoende rust geven om de banden te kunnen laten herstellen. Dat betekent dat je in elk geval stevige schoenen draagt, eventueel een tape of brace gebruikt om zwikken te voorkomen en dat je lopen maar met name activiteiten waarbij je onverwachte bewegingen zou moeten maken (lopen op ongelijke ondergrond, (bal)sporten, etc.) beperkt. Je voet hoog houden als je zit en niet teveel belasten zou de zwelling moeten verminderen.

Als je banden eenmaal wat uitgerekt zijn, loop je een grotere kans om opnieuw je enkel te verzwikken. Die kans is het meest aanwezig in het begin van je herstel, omdat je enkel dan nog erg zwak is. Afhankelijk van de ernst van je klachten zou je kunnen overwegen om na een week of twee van relatieve rust een fysiotherapeut te bezoeken die je kan helpen met de juiste oefeningen om de spieren rondom je enkel te verstevigen zodat je banden beter beschermd worden. Je kunt zonder verwijzing terecht bij de fysiotherapeut, maar bij twijfel kun je natuurlijk ook altijd bij je huisarts terecht.

Een elastische band geeft trouwens niet echt steun aan de enkel, dus het kan kloppen dat je daar nauwelijks een effect van merkt. Als je je enkel goed wilt ondersteunen, moet je dat doen met sporttape, een brace en/of goede schoenen. De assistente van je huisarts kan je waarschijnlijk helpen om je enkel te tapen als je zelf niet weet hoe dit moet, en een fysiotherapeut zou je hier ook bij kunnen helpen. Als je voet/enkel nog erg gezwollen is, dan is sporttape geen optie maar zal gekozen worden voor een drukverband. Dit geeft minder steun bij het lopen, dus je zult je voet dan weinig kunnen belasten. Zodra de zwelling afneemt, kun je eventueel gaan tapen. Let er wel op dat tape of een brace bij een verder gezond gewricht altijd moet samengaan met oefeningen om de spieren te verstevigen: lang of vaak gebruiken hiervan kan je spieren lui maken en zo op termijn juist meer instabiliteit veroorzaken.