Ik vermoed dat de vraag "oudjaargerelateerd" is...

Per uur wordt 0, 1 tot 0, 25 promille per uur. (Bij gewoontedrinkers en alcoholisten gaat het wat sneller dan bij incidentele drinkers).

Het hangt dus (ook) af van hetgeen je gedronken hebt en hoeveel.

Toegevoegd na 44 seconden:
per uur mz per uur afgebroken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor het idee: met twee glazen bier (man) of een glas bier (vrouw) heb je al een promillage van 0, 5 opgebouwd. Het kan tot 2 uur duren voor die hoeveelheid is afgebroken.
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: Wie dus een beetje stevig drinkt, kan zelfs na een nacht slapen nog dusdanig 'onder invloed' zijn, dat je niet meer mag autorijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vuistregel (zoals je die leert bij biologie en de autotheorie) is dat je lichaam er anderhalf uur over doet om de alcohol van één glas af te breken.
Alcohol wordt afgebroken door je lever. Je lever doet ongeveer een tot anderhalf uur over de afbraak van de hoeveelheid alcohol in één standaardglas. De hoeveelheid alcohol in één standaardglas bier, wijn of sterke drank is ongeveer gelijk, omdat de maat van het standaardglas verschilt.
Overigens veroorzaakt niet de alcohol, maar juist het afbraakproduct van alcohol, acetaldehyde, de verschijnselen van een kater. Het afbreken van acetaldehyde door je lichaam duurt nog langer dan het afbreken van alcohol. De kater houdt dus nog een tijdje aan als de alcohol al uit je lichaam is verdwenen. Zie ook http://www.leef.nl/kennisbank/een-kater