Waarom ruik ik geen knoflook?

Ik kan het helemaal niet ruiken. Ik eet het nooit, dus het kan ook niet zo zijn dat ik het zoveel heb gegeten dat ik het niet meer ruik. Hoe kan dit? Ik heb nog gegoogled maar ik kon echt helemaal niks vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik eet het ook niet dus da's geen probleem. Ik proef het wel alleen ruik ik het niet.
Poet
9 jaar geleden
Ik ben aan het kijken. alvast wat bouwstenen voor het antwoord: * je moet zoeken op "specifieke anosmie" (anosmie = niet kunnen ruiken / specifieke anosmie betekent dat je één of meerdere specifieke geuren niet kunt ruiken). Engels: "specific anosmia" * In knoflooktenen is een stof aanwezig die alliine heet. Op het moment dat de knoflook wordt gesneden of gemalen; dus pas de bereiding, wordt het onder invloed van het enzym alliinase omgezet in de stof allicine. * allicine is de stof die knoflookgeur heeft. Je probleem is dus dat je lijdt aan specifieke anosmie voor allicine.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Alliine
http://nl.wikipedia.org/wiki/Allicine * Hier staat in hoofdlijnen de werking van reukzin. Kennelijk gaat er iets niet goed tussen het moment dat allicine oplost in het slijmvlies van het reukorgaan en de ontvangst van de respectievelijke prikkel in de hippocampus, de uncus en/of de hypothalamus. Of in de verdere verwerking van de prikkel daarbinnen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reukzin
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!!

Het beste antwoord

Het reukorgaan bestaat uit een aantal plooien waarin zich 8 verschillende eiwitten bevinden. Deze eiwitten hebben een dusdanige ruimtelijke structuur dat ze precies passen in sommige gedeelten van een geurmolecuul (sleutel- en slotprincipe). Een dergelijk molecuul vormt met het eiwit een waterstofbrug waarbij een of meerdere elektronen op het eiwit worden overgedragen. Deze elektrische stroompjes belanden in de hersenen alwaar ze als geur worden geïdentificeerd.

Het menselijk reukorgaan herkent met een duizendtal verschillende typen geurreceptoren een enorm gamma aan geuren. Als we een geur opsnuiven, reageren de diverse receptoren verschillend op de geurstoffen waarmee ze in aanraking komen. De diverse zenuwsignalen van de reukcellen komen in het reukcentrum in de hersenen aan, waar uit het complexe patroon de herkenning van de geur volgt. Welke stoffen we ruiken weten we vaak niet zo precies, maar het complexe aroma van koffie of wijn kunnen we toch goed herkennen.

De herkenning van de geur wordt waarschijnlijk gecodeerd door het gemeenschappelijke signaal van een combinatie van geurzenuwcellen. Elke geur zet weer een andere set van zenuwcellen ‘aan’. Welke combinaties een geur coderen is bij de onderzoekers nog volslagen onduidelijk, net zoals welke receptoren welke geurstoffen binden.

Zoals er mensen zijn die kleurenblind zijn, zo zijn een aantal mensen minder gevoelig voor bepaalde geuren. Bij jou ontbreekt de geurstofreceptor voor knoflook, en daar heb jij dus een specifieke anosmie (= niet kunnen ruiken) voor. Door kleine genetische veranderingen kan zo'n ongevoeligheid ontstaan. Dat is met reageerbuisexperimenten aangetoond.

Door de informatie van verschillende geurreceptoren te combineren kan een mens meer dan 10.000 geuren onderscheiden. Twee willekeurige mensen verschillen gemiddeld in 30% van hun geurreceptorgenen, wat de gevoeligheid voor geuren beïnvloedt. Zelfs tussen mensen zonder specifieke reukstoornis kan de gevoeligheid een factor 1000 verschillen.
Amadea