Tijdens inspanning krijg ik een verstopte neus, is dit normaal?

Valt mij de laatste tijd al op dat ik veel door mijn mond adem en ook zeer waarschijnlijk tijdens het slapen (ivm mondwand die scheurt). Na ongeveer 2 minuten op de crosstrainer zit mijn neus verstopt. Ik ben verder niet verkouden en heb al xylometazoline neusspray gebruikt.

9.6K
Amadea
9 jaar geleden
Mogelijk heb jij poliepen in je neus die jou belemmeren om gewoon door de neus te ademhalen.

Antwoorden (3)

Het zou een vorm van inspanningsastma kunnen zijn. Astma gaat vaak gepaard met een allergische neusverkoudheid (allergische rhinitis). Dit heeft niks met een virale verkoudheid te maken, maar de symptomen zijn hetzelfde, namelijk zwelling van het neusslijmvlies en/of een loopneus. Inspanning kan de klachten van een allergische rhinitis uitlokken. De oplossing hiervoor is een corticosteroïdneusspray. Deze kun je voor het sporten gebruiken. Word je ook benauwd tijdens het sporten? Dan raad ik aan om er ook een inhalatiecorticosteroïd bij te gebruiken. Deze middelen zijn alleen op recept verkrijgbaar, dus hiervoor moet je langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens inspanning krijg je een verstopte neus.
Wat er tijdens heftige inspanning gebeurt, is dat in je hele lijf de bloedvaten uitzetten.

Je spieren hebben voedsel en zuurstof nodig. Dit wordt door de bloedvaten getransporteerd. Bij heftige inspanning zal je hart sneller pompen om de spieren op tijd te voorzien. De bloedvaten gaan zich aanpassen en op veel plaatsen uitzetten. (daarom ook krijg je een rood hoofd ) . Ook in je neus. Wanneer je al een " krappe doorgang" hebt in je neus, en je sluimvliezen wat opzwellen, zul je een verstopte neus ervaren.
Een neusspray kan dit tijdelijk verlichten.
9 jaar geleden
Wanneer je veel melk drinkt kan slijm vorming optreden. Neem de proef eens op de som en probeer een weekje geen melk producten te eten/drinken.
Een eventuele allergische reactie kan ook worden opgewekt door histamine. Dit zit o.a. in wijn, vruchten ( aardbei en kiwi hebben dit vooral) en vruchtensap.
Houd eens een dagboekje bij met wat je eet en of het effect heeft op je neus e.d.
Ik zou terughoudend zijn met neussprays, want ze kunnen op den duur lichaamsafhankelijk (verslavend) werken.
Probeer liever eerst achter de oorzaak te komen. Wellicht staat je neustussenschot los of wat scheef. Praat erover met je huisarts en laat je evt. doorverwijzen naar een KNO arts.