Door een harde klap kunnen er scheurtjes in de pezen ontstaan, of kan de schouder ontwricht raken, wat zeer pijnlijk kan zijn en de ander kan doen uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit kan niet; de kracht die daarvoor nodig is ligt ver buiten de mogelijkheden van een mens.

Het is mogelijk om door een harde klap op het borstbeen het hart stil te zetten. Als de klap op precies het juiste moment in de hartcyclus gegeven wordt, dan raken de elektrisch stromen in het hart als het ware in de war. Hierdoor trekken de spiervezels in het hart niet meer synchroon samen waardoor het hart effectief gezien niet meer klopt. Het slachtoffer raakt daarbij vrijwel direct buiten bewustzijn en zal na enkele minuten overlijden.
Een zelfde principe wordt wel gebruikt bij reanimaties. Als de dokter er snel genoeg bij is (binnen ong 30 seconden), dan kan door zo'n precordiale stoot het elektrische ritme ook weer hersteld worden, waardoor het hart bij een hartstilstand weer op gang komt.

Theoretisch gezien is het mogelijk om zo'n stoot via de rug te geven; de klap zou dan inderdaad tussen de schouderbladen gegeven moeten worden. In dit geval moet de drukgolf echter een veel langere weg afleggen. De drukgolf moet ook dwars door de wervels lopen, ook de longen hebben hier een dempende werking. Als de stoot zo hard is, dat de drukgolf ondanks deze factoren hard genoeg is om invloed op het hart te hebben, dan zou het dus kunnen.
Zoals gezegd ligt het ver buiten de menselijke mogelijkheden om een dergelijke klap uit te delen; sommige zware machinerie kan dat echter wel. Een dergelijke klap geeft echter wel uitgebreide andere schade.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Puur uit interesse, kan de stoot van een mens dan niet de ruggenwervel breken waardoor die persoon uitgeschakeld wordt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een flinke stoot kan misschien wel een pedicel of een spina afbreken, maar een breuk van achter naar voor, door het wervellichaam, dat lukt echt niet.
Bij zo'n breuk heeft het slachtoffer welliswaar veel pijn in de rug, en kan daardoor niet meer terugvechten, maar zal verder niet buiten bewustzijn zijn.