Hoe kan het dat een blessure terug komt terwijl ik me niet erg inspan?

Ik ben hersteld van een schouderblessure. (Door niet op te letten, dus arm niet gespannen. toen kreeg ik een harde ruk aan mijn schouder.) Ik had heel wat spieren in 1 keer verrekt. Als ik dwarsfluitles heb ±1,5 uur, dan komt die pijn weer terug. maar dwarsfluiten is toch niet heel inspannend? Het is zeker uitgesloten dat iets kapot is

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Tja, dwarsfluit spelen vraagt helaas een houding die niet goed is voor een geblesseerde schouder. Toen een fluitiste in ons orkest een tennisarm had kon ook zij niet spelen. Het gaat niet om de inspanning, maar om de houding.

Antwoorden (1)

Dwarsfluiten is wel degelijk erg belastend voor je schouders. Je heft je armen bij het vasthouden van de fluit, en dat doe je toch echt vanuit je schouder.

Daarbij is het een redelijk statische belasting voor je schouders: je staat vrij lang met je armen omhoog, dat is vaak zwaarder voor een gewricht dan een dynamische belasting, waarbij je meer in beweging bent. Net zoals lang stilstaan een heel andere belasting geeft op je benen dan een stukje lopen, is lang met een arm omhoog staan vaak lastiger dan een paar keer achter elkaar je arm tot dezelfde hoogte omhoog tillen wanneer je tussendoor af en toe je arm naar beneden kunt laten zakken.

Voor je schouders is eigenlijk alles wat je doet op, rondom en het meest nog bóven schouderhoogte, een relatief grote belasting. Ook houdingen waarbij je je arm naar buiten draait zijn belastend. Zo is bijvoorbeeld afwassen, waar je je handen recht voor je lichaam houdt en je je armen niet of amper hoeft te heffen, veel minder zwaar dan het ophangen van de was, waarbij je soms tot boven je hoofd moet reiken. Ga je daar ook je arm nog ver naar buiten draaien, dan wordt het alleen maar zwaarder voor je schouders en je armspieren.

Dus ja: dwarsfluiten is wél inspannend voor je schouders. Ik heb hele slechte schouders en zou de houding waarin jij je fluit vasthoudt, niet eens aan kunnen nemen. Jij neemt niet alleen die houding aan, maar je doet dat ook nog eens zo'n anderhalf uur achter elkaar. Met naar ik aanneem hooguit een paar vrij korte pauzes.

Veel eerder opgelopen blessures blijven lang een zwakke plek. Dat kan zijn doordat je een lichaamsdeel bewust of onbewust anders gebruikt, of doordat je een tijd rust hebt moeten nemen voor het herstel van de blessure en daardoor je spieren wat verzwakt zijn en je de kracht niet goed weer opbouwt voor je het lichaamsdeel weer gaat belasten als voorheen, of doordat er daadwerkelijk iets kapot is (geweest).

Je zou eens advies kunnen vragen aan een fysiotherapeut of oefentherapeut Mensendieck of Cesar. Neem je dwarsfluit mee en laat zien hoe je hem vasthoudt. Mogelijk is je houding niet optimaal, beweegt het schouderblad niet goed mee als je je arm heft, werken de verschillende spiergroepen niet goed samen of is er een lichte instabiliteit ontstaan van je schouder. Die dingen kunnen allerlei klachten veroorzaken juist bij heffen tussen de 60 en 120 graden: ongeveer het gebied rondom schouderhoogte dus, precies zo hoog als je een dwarsfluit vasthoudt.