kan een x-ray door verband heen worden gemaakt?

Toegevoegd na 36 seconden:
er is vandaag een x-ray gemaakt van me voet invb met mogelijke breuk. nou had de dokter alvast verband voor stevigheid omheen gedaan. maar de x-ray is door het verband gedaan omdat ze het verband anders niet goed kreeg en was binnen 2 seconden terug met uitslag dat er niks was. mijn vraag : is dit allemaal mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat is zeker mogelijk!

Het beste antwoord

Ja hoor, dat is prima mogelijk. Soms wordt er ook nog een controle foto gemaakt na het aanleggen van een gips bij een breuk, bijvoorbeeld. Als de breuk dan ná het gipsen nog goed staat, is de kans wat groter dat hij ook goed blíjft staan. En soms wordt een foto gemaakt door een gips heen om te beoordelen in hoeverre een bot al aan elkaar gegroeid is, zodat men aan de hand daarvan kan bepalen of het gips er al af mag.

Sommige dingen zijn misschien beter te zien zonder gips, maar dat is dan vaak nog meer omdat je in gips of in verband bepaalde houdingen niet kunt aannemen zodat de foto's niet altijd op de juiste wijze gemaakt kunnen worden.

Vooral metaal kan soms wél in de weg zitten op een foto: als er een foto nodig is van je rug en je BH-sluiting zit net over die ene wervel heen die de arts goed wil kunnen zien, dan moet echt de bh op zijn minst even los. Maar door gips of kleding heen is geen enkel probleem. Kleding gaat eerder uit zodat de röntgenlaborant goed kan zien vanaf welke richting een lichaamsdeel precies in beeld gebracht wordt: dat komt soms heel nauw omdat het ene bot soms voor het andere kan zitten. Voor een foto van de bovenste nekwervels bijvoorbeeld moet je je mond wijd open doen, omdat anders je gebit of misschien wel je kaak (ik zou na moeten zoeken wát precies) daar voor zou zitten. Bot houdt immers röntgenstraling tegen, daarom kunnen we dat ook zo goed zichtbaar maken op zo'n foto. Maar kleding, gips of verband is geen enkel probleem voor zo'n apparaat. Het bot zie je daar gewoon doorheen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks!!!