hoe ziet je dag eruit als je anorexia of boulimia heeft?

wij zijn 2 meiden die een project doen op school over anorexia en boulimia, wij zijn erg benieuwd naar hoe het leven eruit ziet als je een van deze stoornissen hebt. alles is natuurlijk heel erg persoonlijk en dat houden we ook anoniem, maar als iemand informatie heeft of iets wil delen zou dat echt heel fijn zijn.

xxx

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

In mijn antwoord gebruik ik de woorden zij/ze/haar, maar hier kan ook hij/zijn gelezen worden.

De dag van een anorexiapatiënt of boulimiapatiënt verloopt in veel gevallen ogenschijnlijk normaal. Ze gaat naar haar werk of naar school en leeft haar leven. Tenminste, dat is wat ze de buitenwereld wil laten geloven.
Achter de schermen (in haar hoofd) is zij bezig met eten.

Een anorexiapatiënt probeert zo min mogelijk binnen te krijgen. Calorieën tellen is een vermoeiende maar continue bezigheid. Ondertussen probeert zij (niet altijd, maar vaak wel) de buitenwereld te foppen door af en toe iets te eten. Vaak is het niet meer dan een blaadje sla of een stukje komkommer. Vragen over of ze niet wat mager wordt of dat ze niet wat meer moet eten worden slinks afgewimpeld of vermeden. Sociale contacten nemen af, ze is namelijk veel met andere dingen bezig en gezellige etentjes of vergelijkbare bijeenkomsten zijn een bedreiging.

Een boulimiapatiënt leidt ook ogenschijnlijk een gewoon leven, maar is veel bezig met eten. Ze heeft regelmatig (vr)eetbuien. Deze vinden in het geheim plaats. Ze weet precies welke levensmiddelen ze er makkelijk uit kan kiepen en welke volgorde gehanteerd moet worden om het er makkelijk uit te laten komen. Tijdens een vreetbui worden rustig een reep chocolade, een zak chips, een pak koeken en wat al niet meer voorhanden is gegeten. Daarna wordt dit er allemaal weer uitgegooid. Sommige boulimiapatiënten compenseren niet door over te geven, maar door overmatig (extreem!) veel te sporten.
Veel boulimiapatiënten komen weg met dit gedrag, maar soms ziet de buitenwereld wel wat er aan de hand is. Bijvoorbeeld doordat de patiënt een bepaald patroon aanhoudt (bijv. veel eten in gezelschap en tussendoor en er direct na naar de wc).

Hoewel beide ziekten met eten te maken hebben, speelt dwangmatigheid en controle een grote rol. Ze heeft zelf controle over wat ze eet en verwerkt en over haar gewicht.

Het is dus niet te zeggen hoe de dag van een anorexia- of boulimiapatiënt er uit ziet. Er zijn zoveel vormen en ieder mens is anders. Wel kun je zeggen dat zij in haar hoofd veel bezig is met de dwangmatige zaken die met voedsel te maken hebben en tussendoor probeert haar leven zo normaal mogelijk te leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf geen anorexia of boulimia maar er wel over gelezen (op pro-ana sites etc.). Ik raad het niet aan om er zelf naar te kijken.
Wat mij, over het algemeen, opviel was dat het leven vooral draait om het verliezen van gewicht en dat ze zichzelf als veel te zwaar zien, zelfs bij (zwaar) ondergewicht. Er wordt heel erg gelet op het aantal kcal wat je eet en hoe je kcal kwijtraakt, door middel van overmatig sporten, maaltijden overslaan maar ook door overgeven of manieren vinden om onder het eten uit te komen en het slikken van pillen zoals appelazijn en laxeermiddel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschilt per persoon. De één heeft er meer last van dan de ander maar over het algemeen kun je zeggen dat het leven voor mensen met deze stoornissen heel zwaar is. Mensen met anorexia zien zichzelf als veel te dik terwijl ze dan vaak juist extreem mager zijn. Het is bewezen dat zij zichzelf dan echt veel dikker dan ze zijn kunnen zien als ze in de spiegel kijken. Hun hersenen vertekenen dan het werkelijke spiegelbeeld.
Mensen met boulimia denken ook vaak de hele dag aan eten net als mensen met anorexie maar op een andere manier. Mensen met anorexia zijn bijv. heel vaak calorieën aan het tellen, weten vaak van alles hoeveel calorieën erin zitten enz.
Met boulimia moet je vaak eten, het is dus dikwijls dwangmatig.
Je kunt bijv. ook nooit eens gezellig uit eten gaan want daar beleef je geen lol meer aan als eten zo beladen voor je is. Je krijgt problemen thuis of met vrienden vanwege je eetgewoonten enz. enz. Kortom, beide stoornissen brengen veel problemen met zich mee zodat de kwaliteit van het leven meestal niet zo best is.
Deze stoornissen gaan ook heel vaak samen met andere problematiek die dan ook opgelost moet worden om definitief van deze stoornissen af te kunnen komen.