Waarom is fluisteren slecht voor de stem?

Ik heb dit 'feitje' van meerdere mensen gehoord, maar niemand kan mij de wetenschappelijke verklaring geven. Juist dat is waar ik benieuwd naar ben. Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Omdat bij fluisteren je stembanden niet helemaal, maar half gesloten worden. Als je gewoon praat, gebruik je de hele lengte van je stembanden. Als je fluistert, gebruik je een stukje, en blijft een stukje open. Op het plekje waar de stembanden elkaar raken, kan een irritatie ontstaan, en een verdikking.
Ik ga even op zoek naar een afbeelding

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.audiologieboek.nl/htm/hfd10/beelden/10-1-2-5.gif

Toegevoegd na 5 minuten:
In deze afbeelding is A de ademstand, B de fluisterstand en C de spraakstand. Bij B ontstaat er een irritatie bij het plekje waar de kraakbeenstukjes onderaan elkaar raken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

"Fluisteren: Veel mensen gaan fluisteren wanneer zij last van hun stem of keel hebben. Bij fluisteren komen de stemplooien dichter naar elkaar toe maar ze raken elkaar niet. Mensen die hees zijn, gaan meestal luid en gespannen fluisteren. Daarbij is er wel een hard contact tussen de stemplooien. Dit zorgt voor irritatie van de stemplooien, waardoor deze kunnen opzwellen en de stemkwaliteit vermindert. Het is beter is om gewoon zacht te praten."