kunnen galstenen uitzaaien en kan je er dood aan gaan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
20.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uitzaaien, nee.
Dood aan gaan durf ik niks van te zeggen. Je kan er in ieder geval heel erg veel last en/of pijn van hebben en in dit soort gevallen wordt de galblaas dan ook verwijderd.
Je kan prima zonder leven namelijk.

Antwoorden (3)

Nee. Van uitzaaien wordt gesproken als er groeiende gezwellen zijn.

Galstenen bestaan uit ingedikte galvloeistof. Dat wordt geproduceerd door de lever. Een volwassene produceert per dag ongeveer 500 tot 800 milliliter gal. Via de galwegen in het lichaam wordt de galvloeistof vanuit de lever getransporteerd naar de galblaas, waar deze tijdelijk wordt opgeslagen. Soms duurt die opslag te lang, en dan gaat de vloeistof verdikken.

Galstenen die in de galblaas blijven veroorzaken geen klachten of problemen. De klachten ontstaan op het moment dat de galstenen in de afvoergang naar de darm terechtkomen. Dan zorgen de stenen voor obstructies (verstoppingen), met (zeer) pijnlijke galkolieken (krampaanvallen) tot gevolg.

Galstenen worden vaak bij toeval gevonden bij een echo of CT-scan van de buik. Deze geen klachten veroorzakende galstenen hoeven niet behandeld te worden. Voor stenen die wel klachten veroorzaken is een operatie de meest effectieve behandeling. Zonder galblaas kan een mens ook heel goed leven. Soms zijn medicijnen voldoende, maar dan er is wel kans op het ontstaan van nieuwe galstenen.

Als er niets tegen de galsteenaanvallen gedaan wordt dan kunnen er complicaties ontstaan. Het ergste wat dan kan gebeuren is een acute alvleesklierontsteking. Zou die niet behandeld worden dan kunnen organen gaan falen. Maar de galsteenaanvallen zijn zo heftig dat iemand zich daar echt wel voor laat behandelen, dus daar is geen angst voor nodig.
Amadea
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Als de galblaas is verwijdert heb je geen medicijnen nodig.
Amadea
9 jaar geleden
Als je goed leest staat dat al in mijn antwoord.
ronron1212
9 jaar geleden
dit staat er
Zonder galblaas kan een mens ook heel goed leven. Soms zijn medicijnen voldoende,
ronron1212
9 jaar geleden
Medicijnen
In enkele gevallen schrijft de arts medicijnen voor bij galstenen. Deze medicijnen kunnen kleine galstenen laten oplossen. Deze medicijnen werken echter niet bij alle mensen. Ook kunnen na deze behandeling nieuwe galstenen ontstaan. De behandeling is dus minder effectief dan een operatie.
Als je de site kopieert lees dan alles
In het verleden werden galstenen soms vergruisd, zoals dat ook bij nierstenen gebeurt. In Nederland wordt deze behandeling niet meer uitgevoerd, omdat vergruizen minder effectief is dan bovengenoemde behandelingen. Bovendien kan een grote galsteen door het vergruizen uit elkaar vallen in kleine steentjes en gruis. Deze kunnen vast komen te zitten bij nauwe doorgangen zoals de papil van Vater.
Amadea
9 jaar geleden
Een operatie is de meest effectieve behandeling. Maar soms zijn medicijnen voldoende om de klachten te verhelpen, en hoeft er dus geen operatie plaats te vinden. Als wel geopereerd wordt zijn natuurlijk geen medicijnen nodig, want dan is de oorzaak weg.
Amadea
9 jaar geleden
Geef dan zelf een antwoord als jij het altijd beter weet!
ronron1212
9 jaar geleden
Waarom is dat verplicht. Je moet niet overal een antwoord opgeven toch als er antwoorden zijn je kan dan toch gewoon in de reactie aanvulling geven.
Galstenen zijn niet kwaadaardig en kunnen dus niet uitzaaien. Wel kunnen ze zich bewegen door de galwegen en zo in de darmen terecht komen, of ze kunnen in de galwegen of op de overgang tussen gal wegen en dunne darm klem komen te zitten. Door het lichaam heen bewegen is echter iets heel anders dan uitzaaien.

Aan galstenen ga je niet dood. In hele zeldzame gevallen zou je dood kunnen gaan aan een opeenstapeling van complicaties door galstenen die niet of niet op tijd behandeld worden. Je zou na een galblaasoperatie een ernstige nabloeding of infectie kunnen krijgen bijvoorbeeld. Dat is normaal gesproken goed te behandelen, maar het is - zoals bij elke operatie - in theorie mogelijk dat er een opeenstapeling van factoren is zodat iemand toch overlijdt.

Een complicatie van galstenen zelf is een acute pancreatitis, dat is een acute alvleesklieronsteking. Een complicatie daarvan kan zijn het vormen van abcessen en daar weer een complicatie van kan het falen van verschillende orgaansystemen van. Wordt dus zo'n infectie niet goed behandeld, dan zou het fataal kunnen zijn. Maar dan heb je het over een complicatie van een complicatie die niet tijdig (goed) behandeld wordt. Dat is iets heel anders dan doodgaan aan galstenen op zich. Galstenen zelf komen zo ontzettend vaak voor, dat de kans dat iemand aan de gevolgen daarvan overlijdt al nihil is, en in een land met goede medische zorg al helemaal.

Dus als je vraag is of je báng moet zijn dat je dood gaat aan galstenen, dan is het antwoord nee. Dat is geen reële angst.

Maar als je vraag is of het mogelijk is dat iemand in een rampzalige samenloop van omstandigheden overlijdt aan de gevolgen van galstenen, dan is het antwoord ja. Maar de kans dat je doodgaat aan een gewone griep is waarschijnlijk minstens net zo groot.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Galstenen ontstaan door het niet adequaat afvoeren van de gal uit de galblaas. De gal verdikt en vormt uiteindelijk stenen. Deze stenen kunnen varieren van heel klein tot heel groot.
Gal ontstaat in de lever en wordt via de ductus choledochus afgevoerd richting de twaalfvingerige darm, hier helpt het bij het verteren van (vet) voedsel. Gal wordt in tussentijd opgeslagen in de galblaas, welke samenknijpt op moment dat meer gal gewenst is. Wanneer het gal niet adequaat wordt afgevoerd, kan het dus indikken en stenen vormen.
Grote stenen geven koliekpijnen, de galblaas kan dan immers niet zover samenknijpen als gewenst, en dit geeft pijnklachten.
Kleine stenen kunnen aan de wandel gaan en de galblaas verlaten. Deze kunnen de ductus choledochus afsluiten, waardoor de lever zijn gal niet meer kwijt kan, noch in de galblaas, noch in de twaalfvingerige darm. Hierdoor kun je last krijgen van geelzucht, omdat de lever belemmert wordt in zijn functie. Dit is een mogelijk gevolg van galstenen. Je gaat er niet direct dood aan, maar op lange termijn is het zeker niet onschadelijk.
Galstenen kunnen dus niet uitzaaien, ze kunnen wel verplaatsen.