Waarom val ik zo af na mijn knie operatie?

Hallo,
Ik ben 26 juni geopereerd aan mijn knie (stabilisatie knijschijf). Mijn eetlust is daarna echt een poosje weg geweest. Sinds 2 weekjes eet ik ongeveer weer wat ik hoor te eten, alleen gister ging ik voor het eerst sinds mijn operatie op de weegschaal staan en zag ik dat ik in 3,5 week tijd van 55 kilo naar 49 kilo ben gegaan. Ik ben altijd al slank geweest van mezelf, maar als ik internet nu moet gaan geloven dan heb ik een overgewicht en moet ik terug naar die 55 kilo om weer op gezond gewicht te komen. (ik ben 1.72m red.)
Als ik dit zoek op Google dan kom ik alleen uit op een maagverkleining dus dat geeft geen antwoord op mijn vraag.
Ik hoor van iedereen wat anders. De een zegt dat ik meer moet gaan snoepen wat mij eigenlijk geen top oplossing lijkt. De ander zegt dat het normaal is dat ik ben afgevallen omdat mijn knie alle mogelijke energie in herstellen steekt.
Mijn vraag is wat nou wijsheid is. Hoe kom ik terug op gewicht? Snoepen dat lijkt mij geen verantwoorde oplossing. Weet iemand welke bouwstoffen ik nodig heb om op een gezonde manier die 6 kilo terug te krijgen?
Alvast ontzettend bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
Met overgewicht bedoel ik ondergewicht. Foutje!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

ik zou persoonlijk nog even afwachten. Het is nu nog vrij recent na de operatie, en je bent dan ook nog niet volledig hersteld. In de weken dat je eetlust minder was, was je lichaam al druk met herstellen, wat de nodige energie kost. Nu eet je weer normaal, je hebt best kans dat je in die tijd ook alweer iets bent aangekomen, of in elk geval gestopt bent met afvallen. Ook kan er in de achterliggende weken spierweefsel zijn afgebroken, omdat je minder hebt bewogen. En spieren wegen ook het nodige... Om dit op te vangen kun je misschien oefeningen doen (vraag desnoods je fysiotherapeut, ik neem aan dat je daar nu onder behandeling bent?)
Ik zou nog even aanzien. Probeer niet nog verder af te vallen. Ik denk dat, als je weer helemaal hersteld bent, je lichaam zelf weer terug gaat naar voor jouw lichaam normaal gewicht. Houd het in elk geval goed in de gaten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Helemaal top, een persoonlijk eetschema voor je :)

Andere antwoorden (2)

Je eetlust is weggeweest, daar val je van af. En je bent natuurlijk veel minder gaan bewegen, waardoor je ook spiermassa verliest.
Je bent pas net weer begonnen met goed eten, dat duurt even voordat je dat op de weegschaal terug ziet.
Niet gaan snoepen, gewoon van je normale eten langzaam de porties vergroten.
En overleg eventueel met je fysio wat je wel kan doen aan beweging, om je spieren weer wat te versterken.
Ritsuka
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Goed kijken of je wel genoeg eet.
Meer eiwitten toevoegen is bijna altijd wel een goed idee, minstens 100 gram
Ritsuka
9 jaar geleden
Dat weet ik niet precies, dat in de ochtend is gewoon slaap in je ogen.
Dat met die sliertjes overdag heet ook wel mouches volantes: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Glasvochttroebeling
Heeft iedereen wel in bepaalde mate, als je er echt last van hebt zou ik naar je huisarts gaan.
Je geeft eigenlijk zelf al het antwoord op je vraag: na de operatie is je eetlust een tijdje wat minder geweest. Dat heeft gezorgd voor het afvallen. Tel daarbij op het feit dat je lichaam op dit moment extra energie nodig heeft vanwege het herstel na de operatie en misschien ook nog wel vanwege pijn die je hebt en nog de warmte van de afgelopen weken en dagen, en dan is het helemaal niet vreemd dat je afvalt.

Ik herken je ervaring wel, ik zit meestal ook ongeveer op zo'n gewicht en BMI, vaak net wat lager. Normaal gezien nog net in de gezonde zone, maar zodra je een paar kilo afvalt, merk je hoe kwetsbaar zoiets je kan maken. Een simpele buikgriep, een operatie, gewoon een paar dagen 'niet zo lekker' of een infectie, en je komt meteen in de gevarenzone.

Wat je moet doen? Niet in paniek raken in elk geval, dat kost alleen maar meer energie ;-). Veel gaan snoepen is onzin want geeft jou op geen enkele manier de bouwstoffen die je nodig hebt. Niet dat je niet zou mogen snoepen naast je gewone eten, maar je doel is niet puur om aan te komen, maar om voldoende gezonde voeding binnen te krijgen zodát je aankomt. Na een operatie moet je daarbij vooral op je eiwitten letten, die heeft je lichaam extra hard nodig voor het herstel.

Houd je gewicht in de gaten en zorg ervoor dat het niet verder daalt. Weeg jezelf regelmatig maar raak niet in paniek van een kleine schommeling in je gewicht; je gewicht varieert immers in de loop van de dag altijd al wat. Je moet er wel voor zorgen dat je het merkt als er echt een neergaande lijn in zit en als dat gebeurt moet je echt contact op moet nemen met je specialist of je huisarts zodat je begeleiding kunt krijgen van een diëtiste. Wanneer het met gewoon eten niet lukt, kunnen die eventueel ook nog zorgen voor aanvullende dieetpreparaten (bijv. drinkvoeding) waarmee je gemakkelijker aankomt. Als je binnenkort nog contact hebt met je arts of als je het idee hebt dat je ondergewicht je hindert in je herstel doordat je je moet en slap voelt bijvoorbeeld, meld dan wel dat je zo bent afgevallen.

Voor nu: ga naar een site als www.dieetinzicht.nl. Je kunt er een voedingsdagboek bijhouden, maar je kunt de tabellen ook gewoon bekijken om te zien wat er nu precies zit in zaken die jij dagelijks eet. Vul je voeding aan met eiwitrijke snacks die gezonde vetten bevatten zoals volle kwark, blokjes kaas of noten. Neem contact op met je arts als aankomen niet lukt, je je er niet goed door voelt of als je je zorgen maakt.