Bij positieve bloeduitslag, toch met klachten terug gaan naar de dokter?

Hallo iedereen, ik heb al 4 / 5 jaar last van psoriasis. Omdat ik al 2 jaar liep met lage onder rug klachten en dit eind vorig jaar zo erg werd ben ik onderzocht bij de reumatologie voor psoriasis artritis.

Uit bloed onderzoek kwam er niks negatiefs over reuma maar wel me vitamine D wat je vaak bij reuma hoort.

Ik heb er niets meer mee gedaan maar tot op heden heb ik nog steeds last sochtends van dikke vinger die even nodig hebben soms om op gang te komen, me rug klachten blijven alleen niet zo erg en heb ik vaak last aan me gewrichten en vooral nij me knieën.

Nu heb ik uit het niets ook last van me linkerschouder wat een beetje doorloopt naar me ribben.

Moet ik hiermee toch weer terug gaan naar de reumatologie? Ik voel zelf echt dat ik gewoon last heb van mijn gewrichten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Ik zou zeker terug gaan naar de reumatoloog! Ik heb hetzelfde en mijn bloedonderzoeken zijn ook altijd goed. Mijn reumaklachten zijn precies hetzelfde begonnen. Mijn reumaklachten zijn meestal redelijk mild, ik krijg nu Movicox voorgeschreven, en daarmee hou ik de klachten redelijk stabiel (wel blijven bewegen e.d.).
Ik heb al vaker gelezen dat bij deze vorm, bloedonderzoek niet altijd wijst op psoriasis artritis.
Lees maar eens op www.psoriasisartritis.nl.
Sterkte!

Toegevoegd na 3 minuten:
Link moet zijn: www.psoriasis-artritis.nl en dan bij diagnose kan je lezen over bloeduitslagen.!
9 jaar geleden
Of je terug moet gaan naar de reumatoloog, hangt af van wat jij daar hebt afgesproken. Heb je een vervolgsafspraak gemaakt? Heeft de reumatoloog gezegd dat je altijd terug kunt komen bij klachten, of heeft die je alleen één keer beoordeeld en je terugverwezen naar de huisarts? In het laatste geval zou je een nieuwe verwijzing nodig hebben.

Ik vraag me trouwens eerst af wat je bedoelt met een "positieve bloeduitslag" en "niks negatiefs over reuma". Een positieve bloeduitslag betekent namelijk dat er iets gevonden is. In dit geval, wanneer er bijvoorbeeld een reumafactor wordt onderzocht en die is positief, dan betekent dit dat er een aanwijzing is voor reuma. Samen met je klachten zelfs een vrij sterke aanwijzing. Nu ga ik er wel vanuit dat als je reumafactor positief was de reumatoloog je verdere uitleg zou hebben gegeven en ook een behandeling zou starten. Of dat hij/zij in elk geval een advies zou geven aan de huisarts en jou had verteld wanneer je terug zou moeten komen (bijv. bij toename van de klachten).

Wat jij met die reumatoloog hebt afgesproken, weet ik natuurlijk niet. Maar in z'n algemeenheid moet je natuurlijk terug gaan naar je arts wanneer je klachten hebt die je belemmeren of waar je je zorgen over maakt. Als jouw behandelend arts op dit moment die reumatoloog is, dan is dat degene waar je naartoe moet. Is de huisarts je behandelend arts, ga dan naar je huisarts.

Het is mogelijk om AP (artritis psoriatica) te hebben zonder reumafactor in het bloed. Uit je vraag is alleen niet duidelijk of die reumafactor nu aanwezig is of niet. Naast een eventuele reumafactor zal een arts ook kijken naar tekenen van ontsteking, zowel bij het lichamelijk onderzoek als in het bloed. Als er geen positieve reumafactor is maar er is wel duidelijk sprake van ontstoken gewrichten (rood, dik, warm) bij iemand met psoriasis en die ontstekingen passen binnen het AP-beeld en zijn niet op een andere manier te verklaren, zal in de meeste gevallen toch die diagnose gesteld worden.

Maar ook als er geen ontstekingen zijn en geen tekenen in het bloed die wijzen op een reumatische aandoening: jij hebt last van je gewrichten. Er kan ook iets anders aan de hand zijn. Er zou zelfs sprake kunnen zijn van een andere vorm van reuma die los staat van de psoriasis. Op zich zijn dit wel klachten die het beste door een reumatoloog kunnen worden beoordeeld. Ik zou dus zeker aanraden om terug te gaan naar de arts die jou op dit moment behandelt voor deze klachten.