ik heb voortdurend last van slijmen wat tot hoesten leidt. kan een puffer mij hierbij helpen?

ik denk dat ik allergisch ben voor stof en/of pollen in de lucht.
daardoor krijg ik slijmen in de keel en moet ik voortdurend hoesten; ook 's nachts in bed.
zo'n puffer die asthmapatienten gebruiken zou dat voor mij ook helpen en wat kosten die? moet ik daarvoor een doktersvoorschrift of zijn die vrij te koop bij de Belgsiche apotheken?

2.4K

Het beste antwoord

Nee, hoesten is namelijk een nuttige reactie van het lichaam om de longen te reinigen. Het slijm moet je ophoesten (en uitspugen) zodat de longen schoner worden. Een inhalator gaat verkramping van de alveoli (longblaasjes) tegen maar als er slijm in jouw longen zit, heeft dat weinig positief effect. Ik raad je aan antihistamine te gaan gebruiken. Dit voorkomt en gaat de allergische reactie tegen waar door het slijm verminderd of zelfs uitblijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik had ook veel slijm omdat dit allemaal in de luchtwegen bleef zitten. De spieren van de luchtwegen waren samengetrokken. In de puffer zit een stof die die spieren losmaakt. Ik bedoel dat ze dan niet meer verkrampt zijn. Dan is er weer meer ruimte om adem Door te laten gaan en hoef je minder te hoesten. Als je al het slijm dat je ophoest uitspuugt gs je ook minder hoesten omdat er dan ook weer meer ruimte is
Maar ik weet niet of jij dit ook hebt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Het is denkbaar, dat een puffer helpt. Maar het is volgens mij écht een vraag voor de dokter! Ik zou er niet mee wachten. Ik kan er wel een persoonlijke ervaring bij vermelden. Ik heb een paar jaar last gehad van astma en gebruikte daarvoor eerst een kortwerkend puffertje (Ventolin) om alleen te gebruiken als ik te weinig lucht kreeg, en later een middel (Seretide) dat ik standaard twee keer per dag moest gebruiken, structureel dus. Na een aantal jaren kreeg ik het gevoel dat ik er eigenlijk zowat van af was. In overleg met de huisarts overgegaan op slechts één keer per dag en dat ging inderdaad goed, en na een tijd zo voortgedaan te hebben helemaal mogen stoppen, wat ook goed gegaan is. En dat terwijl ik intussen werk was gaan doen waarbij ik echt in een niet al te schone omgeving moest werken, maar wel ook meer buiten was (goederentreinmachinist op een diesellocomotief). Alsof de prikkeling met meer stof en vuil juist goed werkte ... ik voelde me wel erg op mijn plek met dat werk, en heb echt het gevoel dat dat goed is voor je afweer. Alleen heb ik nu elk jaar nog één zwakke periode, en dat is helemaal vooraan in de hooikoortsperiode (berkenpollen). In die tijd heb ik last van veel slijm, en dan heb ik terug vrij vaak Seretide nodig, dat wel vooral bedoeld is voor de werking op langer volgehouden termijn, maar waar óók een kortdurende werking van uitgaat, zegt mijn huisarts, die me dit dus graag blijft verstrekken (was haar idee,omdat het goed werkte bij mij). Ik gebruik het dan meestal ’s avonds, en soms 2 keer per dag. Dat gaat alweer enkele jaren goed.
In die periode heb ik veel slijm, en bij het ophoesten (zeker als ik in bed lig) raakt mijn luchtpijp extra gestresst, en trekt dan nog wat nauwer samen. Vandaar dat Seretide gebruik, dat ’s avonds (wanneer het echt nodig is) mooi verlichting geeft. Anders lig ik uren wakker te hoesten!
De puffer helpt dus niet tegen het slijm zelf, maar maakt je luchtpijp minder nauw, en je luchtpijp is tevens je slijm-afvoerpijp, dus dat afvoeren gaat dan gemakkelijker en je kunt veel beter ademen. Buiten die paar weken heb ik geen bijzondere last van slijm, en geen geneesmiddel nodig om mijn luchtpijp voldoende open te houden. Ieder geval is anders, dus: naar de dokter ermee!
(O, en mijn baas zoekt nog volk!)