hoe ontstaat hyperventilatie? soms denk ik nergens aan en komt het ineens opzetten, en wat kan je het beste er tegen doen?

Zit dit tussen je oren of is het een lichamelijke reactie ergens op, heb er soms weken geen last van en weken wel alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik heb het zelf ook gehad, dan denk je dat je nergens aan denkt, maar onbewust ben je met allerlei dingen bezig die je onrustig maken, misschien heb je dit niet door, maar toch kan het zo zijn.

Probeer eens goed na te denken over de dingen waar je misschien niet zo goed mee om kan gaan, of stress van hebt.
Het kan zijn dat het aan je leeftijd ligt, ik weet niet hoe oud je bent, maar als je onzeker bent kun je ook wel eens kortademig gaan ademen.

Als je weer eens zo'n "aanval" krijgt, probeer dan eerst te denken waar het door zou komen en dan via je neus in ademen naar je buik, niet naar je borst.. en dan weer uit ademen via je mond.

Probeer tot rust te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het komt door verkeerd ademhalen. Je ademhaling is dan hoog ( hyper)

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie ook onderstaande bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak wordt hyperventilatie veroorzaakt door een combinatie van factoren, zoals oververmoeidheid, problemen/zorgen/stress, spierspanning en verkeerde ademhaling. Ook erfelijke factoren kunnen een rol spelen. In sommige gevallen is de oorzaak heel makkelijk aan te wijzen, b.v. bij ontslag, een scheiding of het verlies van een baan. In andere situaties is er niet of nauwelijks een verband te leggen met bepaalde gebeurtenissen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het tweede deel van je vraag, wat je ertegen kunt doen, is lastiger te beantwoorden. Veel mensen hebben baat bij ontspanningsoefeningen in combinatie met ademhalingsoefeningen. Je leert dan hoe je de (eerste) signalen van hyperventilatie kunt herkennen en adequaat kunt reageren. Door je lichaam te ontspannen en je ademhaling te normaliseren, zullen de klachten vaak minder worden. Daardoor kun je voorkomen dat de klachten verergeren en dat je een hyperventilatie- of angstaanval krijgt.

De verschijnselen die bij hyperventilatie horen, zijn vaak erg beangstigend. Door de 'angst voor de angst' kun je dan in een vicieuze cirkel terecht komen, waarbij de angst zó enorm toeneemt dat je die cirkel niet meer kunt doorbreken. Het is dus belangrijk om bij de eerste signalen meteen aan de slag te gaan met ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Vaak worden fysiotherapie, Cesar of Mensendieck, of psychotherapie aanbevolen, eventueel in combinatie met medicatie.
12 jaar geleden
Daar zijn heel veel ingewikkelde verklaringen voor, maar simpelweg komt het erop neer dat de uitwisseling van gassen die bij de ademhaling horen (zuurstof en kooldioxide) verstoord is door een te snelle, of te diepe ademhaling.
Soms krijg je ineens, schijnbaar uit het niets, een “aanval” die dan ook weer wegzakt, met als bijkomend nadeel dat je waarschijnlijk zo bang bent geworden dat je een angst gaat ontwikkelen, die dan een volgende aanval eigenlijk weer uitlokt. Ook zijn er heel veel mensen die continu te hoog ademhalen: chronische hyperventilatie, dus continu te maken heb met één of meerdere symptomen. En geloof me, het zijn er tientallen!

Op den duur krijgt de onrust de overhand; net als je denkt rustig te willen worden en te gaan ontspannen, voelt je hele lijf onrustig, bibberig en trillerig aan. Als je gaat bewegen zakt de onrust een beetje weg maar zodra je weer gaat relaxen, keert dat in alle hevigheid terug. Fysiek gezien is er het volgende aan de hand; onze bijnieren maken onder meer het hormoon adrenaline aan, het “vecht of vlucht-hormoon”. Hebben we hard nodig in spannende situaties om ons scherp en alert te maken, maar zodra we lekker op de bank zitten heeft dat geen functie meer.

Na een lange tijd een te hoog adrenalinegehalte in ons lichaam, “denkt” datzelfde lichaam dat dat hoge niveau zo hoort (want zo hebben we het inmiddels geprogrammeerd) en dat lichaam zal alles doen om te zorgen dat dat adrenalineniveau juist dáár komt wat wij het hebben aangeleerd; hoog en veel dus.