Welke arts stelt de diagnose chronische hyperventilatie?

Hoi,
Ik vraag me af welke soort arts de diagnose chronische hyperventilatie kan stellen.

En doormiddel van welke onderzoeken.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.3K
paulus811
8 jaar geleden
Bij mij is die diagnose 25 jaar geleden door een (als ik me goed herinner) kno arts gesteld. Ik werd in een stoel gezet en rondgedraaid om de duizeligheid op te wekken. Kreeg het advies om aan yoga te gaan doen om de ademhaling onder controle te krijgen en heb er daarna nooit meer last van gehad.
Erna55
8 jaar geleden
Het lijkt de omgekeerde weg: je hebt zelf een diagnose gestelt en zoekt nu een arts die je diagnose kan bevestigen.
Al eerder noemde je dat je ademhalingsoefeningen hebt gekregen.
" De oefeningen heb ik gekregen van mijn cesartherapeut, fysiotherapeut en osteopaat. " .
Het lijkt me zinniger dat je de oefeningen gaat doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55
Ik heb de diagnose niet zelf gesteld. Ik wil graag weten welke arts hier verstand van heeft aangezien mijn huisarts hier geen verstand van heeft.
Zoals ik in die andere vraag al zei, ik doe die oefeningen nog steeds. Ze werken alleen niet.
Erna55
8 jaar geleden
Je vertelde eerder dat het je niet lukte om de ademhalingsoefeningen te doen. Mogelijk zou je baat kunnen hebben bij yoga- oefeningen.
Heb je dit al geprobeerd ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Erna55 het lukt alleen liggend. Zodra ik het zittend probeer gaat t mis. Yoga oefeningen heb ik nog niet geprobeerd.

Antwoorden (1)

Strikt genomen kan iedere arts die diagnose stellen. Het lastige met een diagnose als chronische hyperventilatie is dat het meer een zo genoemde diagnosis per exclusionem is; oftewel een diagnose die alleen hard gesteld kan worden door alle andere alternatieven uit te sluiten. De geneeskunde is echter zo complex dat er altijd wel een alternatieve diagnose te bedenken is; ook na uitgebreid onderzoek.
Je hebt dan dus een arts nodig die niet alleen aan de diagnose denkt, maar ook de knoop durft door te hakken om niet verder onderzoek te doen om allerlei zeer zeldzame aandoeningen uit te sluiten; die de diagnose als het ware dus durft te stellen.

Er bestaan wel testen om te zien of iemand (chronisch) hyperventileert, maar de betrouwbaarheid van die testen laten allemaal te wensen over. In de praktijk kunnen ze hooguit een richting geven aan het diagnostisch redeneren of de diagnose ondersteunen maar een hard bewijs voor het wel of niet bestaan van hyperventilatie geven ze niet.

Zoals gezegd moeten er voor het stellen van zo'n diagnose eerst andere aandoeningen uitgesloten zijn. In de praktijk gebeurt dat vaak (maar zeker niet altijd!) door specialisten, denk dan bijvoorbeeld aan internist, longarts, cardioloog, KNO-arts. Vaak komt de patiënt dan terug bij de huisarts met de mededeling dat de specialist niets kon vinden of dat het volgens de specialist psychisch moet zijn. Vaak worden er meerdere specialisten geconsulteerd voordat alle alternatieven voldoende (volgens huisarts én patiënt) uitgesloten zijn.
Vaak is het dan één van de meer generalistischere artsen die alles bij elkaar optelt en tot de conclusie komt dat het mogelijk/ waarschijnlijk om hyperventilatie gaat. Vaak is dat de huisarts maar de eerste suggestie komt ook niet zelden van een betrokken specialist.
Welke specialist precies geconsulteerd wordt verschilt per patiënt aangezien de klachten ook per patiënt kunnen verschillen. Daarmee verschilt het dus welke specifieke arts/ specialist de diagnose stelt.

In veel ziekenhuizen bestaat er zoiets als een hyperventilatie spreekuur of zelfs hyperventilatie poli's. Daar worden dan de eerder genoemde tests gedaan om te zien of het wel of niet om hyperventilatie gaat. Meestal wordt dit geregeld vanuit de longgeneeskunde. Je zou dus kunnen zeggen dat de longarts degene is die de diagnose het meest onderbouwd kan stellen; zoals je uit bovenstaande is dat echter maar ten dele waar en is de praktijk weerbarstiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.