wat kan ik doen tegen opgezwollen huid na het plakken van pleisters?

ik heb na een week pleisters plakken om een wondje te bedekken ineens last van rode opgezwollen plekken waar de pleister en mijn huid elkaar raken. ik heb dit nog nooit eerder gehad. ook al ben ik al heel vaak gevallen. ik weet dat ik de pleister dan anders moet plakken maar dat kan niet omdat eronder een schaafwond zit die nog aan het helen is. en de wond is nog steeds niet geheeld dus ik moet er straks weer een pleister o.i.d. op doen.
symptomen: de huid is licht opgezwollen, rood en doet pijn.
is dit ernstig, kan het kwaad en wat kan ik ertegen doen zodat de symptomen verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom gebruik je de pleisters precies? Is het nog open en ben je bang voor infecties, komt er bloed of wondvocht uit waar je je kleding tegen wilt beschermen, of nog een andere reden waarom je het af wilt dekken? Een alternatief voor pleisters is coban tape met een gaasje over de wond, of eigenlijk elke tape die je op zichzelf plakt in plaats van op de huid. Maar als je vooral je kleding wilt beschermen, zou je zelfs nog iets in je kleding kunnen plakken aan de binnenkant. Het is maar net wat je ermee wilt bereiken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer je schaafwond zo veel mogelijk aan de lucht te laten drogen zodat er een korst op komt.

Het beste antwoord

Als je zelf of een buur nog wat babybillenzalf heeft liggen kan je daarmee de zwelling doen afnemen.
Maar het klinkt ook alsof je overgevoeligheid hebt opgebouwd voor leukoplast. Dan kan je beter vragen om zijdepleister bij huisarts of seh, en het ook zelf in huis hebben. Daar reageert je huid niet op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oké bedankt voor je antwoord

Andere antwoorden (1)

Even geen plakpleisters gebruiken. Als het toch verbonden moet worden, leg er dan een gaasje op en zwachtel het verder in.