Kan een operatiewond zwellen/etteren/kloppen?

Hallo iedereen, ik heb een vraag met betrekking tot een operatie. Ik ben dinsdag 13/05 geopereerd aan een abces op mijn staartbeen. De wond is zo'n 5 cm lang en gehecht. Ik heb ook een drain (flexibel buisje) eruit steken om vuiligheid en etter af te laten vloeien. Mijn bezorgdheid is echter, ik ben nog nooit geopereerd, dat er nog etter uitkomt. Ook is de wonde en de zone erond zeer gevoelig (niet pijnlijk) en heb ik het gevoel dat deze wond gezwollen is. Er komt dagelijks een thuisverpleegster de wond schoonmaken. Ik ben echter bang omdat ik geen nazorg advies heb gekregen. Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoelang het duurt voor je weer kan zitten/liggen/stappen. Is het normaal dat een wond na een operatie zwelt/klopt/ettert? Zoja, hoelang? Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Die drain zit er niet voor niets in, men verwacht dus dat er nog vocht uitkomt.
Verder zal de thuisverpleegster het beter weten dan wij hier, dus vraag haar eens wat zij van de wond denkt ( maar als die wond er slecht uit zou zien, zou ze wel maatregelen getroffen hebben) maar echt praat er met haar over, ze zal best begrijpen dat je je ongerust maakt en je kunnen helpen
9 jaar geleden
Ja. Een operatiewond is ook gewoon een beschadiging aan je lichaam waar je lichaam op zal gaan reageren. Etter is niets anders dan een verzameling witte bloedlichaampjes die bezig zijn de wond schoon te houden. Dat er een drain in je wond zit geeft al aan dat het niet gek is dat er wat uit kan komen. Dat is gewoon een natuurlijk proces.

Dat de wond en de zone eronder erg gevoelig is is ook logisch: het is een veel grotere wond dan de schaafwondjes die je wel eens hebt als je op je knie valt. En zelfs schaafwonden kunnen een tijd pijnlijk blijven. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Ook dat het gezwollen is is niet gek: er is flink in je lichaam gepord, er zal een bloeduitstorting zitten, dan krijg je vaak een lichte zwelling.

Hoe lang het herstel duurt ligt aan je conditie, de diepte van je wond, je gezondheid... daarvoor kan je beter de thuisverpleegster vragen wat zij er van denkt.