Heb ik reuma?

Sinds 4 weken heb ik last van gewrichtspijn en stijfheid. Het verspringt van dag tot dag, momenteel vooral last van mijn handen/vingers. Omdat ik bang was dat het RA was, ben ik bij de huisarts geweest. Die heeft bloed laten prikken. Het eerste onderzoek (Reumafactor en bezinking) was goed. Toen ik mij nog steeds zorgen maakte heeft ze op nieuw bloed laten prikken, ditmaal een uitgebreid onderzoek (Reumafactor opnieuw, bezinking opnieuw, CRP, ANA en ACPA). Alles was weer in orde. Ook is er geen sprake van zwelling, warmte of roodheid. Ik ben 23 jaar en leef een actief studentenleven, dus het belemmerd me ontzettend.

Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
De vraag klopt niet. Jij weet al dat je géén reuma hebt.
Ritsuka
9 jaar geleden
slaap je genoeg? stress?
probeer eens magnesium
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zou het toch nog steeds kunnen zijn ongeacht bloedonderzoek? Misschien een beginnende variant? Heeft iemand van jullie er ervaring mee toevallig? Wel redelijk veel stress en wat slaapgebrek.. Waar helpt magnesium tegen?
Ritsuka
9 jaar geleden
magnesium helpt bij spierkrampen en spierpijn, misschien helpt het je klachten verlichten. Magnesiumtekort komt wel eens voor, kun je ook laten onderzoeken.
Ritsuka
9 jaar geleden
en natuurlijk geeft je stress en slaapgebrek ook spierpijn en stijfheid
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is alleen echt gewrichtspijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeer Grote kans, dat het in je spieren zit. Niet in je gewrichten, ( aangezien je bloedbeeld dat niet laat zien.)
Dan zal je toch gewoon door moeten gaan. Normaal door moeten leven.. Daar is niets aan te doen.

Antwoorden (1)

De letterlijke vraag is natuurlijk niet via internet te beantwoorden, maar aan de hand van wat je vertelt, lijk je niet te voldoen aan de criteria voor RA. Die diagnose kan gesteld worden als voldaan is aan vier of meer van zeven gestelde criteria. Ik ken ze niet volledig uit m'n hoofd, maar je kunt googelen op ACR-criteria RA. Naast een positieve reumafactor staat onder meer in het rijtje een symmetrische ontsteking, ontsteking aan de handen of polsen, bepaalde afwijkingen op röntgenfoto's en een ochtendstijfheid die langer dan een uur duurt. (De rest kun je nazoeken als je wilt.)

In jouw geval lijkt er echter helemaal geen sprake te zijn van ontstoken gewrichten. Je hebt immers geen rode, gezwollen of warme gewrichten en je BSE is ook niet verhoogd. Wat dat betreft is er dus geen enkele reden om te denken aan een ontstekingsziekte of aan RA.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat jij klachten hebt, en aangezien er vele soorten reuma en reumatische ziekten zijn en nog veel meer aandoeningen die pijnlijke en stijve gewrichten kunnen veroorzaken, wil dit nog niet zeggen dat er niets aan de hand is en dus ook niet dat je geen (andere vorm van) reuma zou kunnen hebben.

Het lastige is alleen dat pijn en stijfheid iets is wat bij zoveel verschillende aandoeningen voorkomt, dat het soms bijzonder moeilijk is om bij dergelijke klachten een diagnose te kunnen stellen. Pijnlijke gewrichten kunnen ook voorkomen als onderdeel van een virusinfectie, door overbelasting, slaaptekort, stress of als bijwerking van bepaalde medicatie. Dat zijn vaak dingen die vanzelf weer over gaan. Maar het kan ook een teken zijn van een schildklierafwijking, een andere vorm van reuma of nog vele andere aandoeningen.

Nu zijn pijnlijke en stijve gewrichten bijna nooit het enige symptoom van een virusinfectie, slaaptekort of een andere aandoening. Als jij je dus zorgen maakt, zul je terug moeten naar je huisarts en dan zal die samen met jou naar andere aanwezige klachten kijken en breder moeten kijken dan alleen checken of je eventueel RA hebt. Er zijn immers nog vele andere mogelijke oorzaken. Je zou eerst kunnen afwachten om te kijken of je klachten vanzelf minder worden of verdwijnen, maar als dat niet het geval is en het blijft je belemmeren, dan zul je echt terug moeten gaan naar je huisarts. Die zal dan kijken of er andere mogelijke oorzaken zijn voor je klachten, en kan indien nodig aanvullende onderzoeken aanvragen of je doorverwijzen naar een specialist.