Hoe komt het dat buikgriep zo plotseling kan komen opzetten? Dat je eerst nergens last van hebt en een paar uur later opeens heel veel last hebt?

Zoals in voorgaande jaren wel vaker gebeurd is, is bij mij vanavond een flinke buikgriep komen opzetten, terwijl er eerst helemaal niks aan de hand was. Anders dan met gewone griep, die er langzaam insluipt en je langzaamaan slechter doet voelen, is deze vorm van griep heel plotseling. Hoe kan dat en hoe kan je het het beste bestrijden? Ik heb continu kramp en ben algeheel beroerd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K

Het beste antwoord

Buikgriep, oftewel gastro-enteritis, is een ontsteking van het maag-darmkanaal die veroorzaakt wordt door een bacterie of een virus. Vooral de virale ontstaat van het ene op het andere moment, soms zo plotseling dat je niet eens het toilet haalt als je moet braken. Die variant is binnen 24 uur meestal ook wel weer over maar een dag later kun je nog wel behoorlijk last van spierpijn hebben. De belangrijkste veroorzakers zijn:
1. Rotavirus
2. Norovirus
3. Astrovirus
4. AdenovirUS
Salmonella en campylobacter zijn de meest voorkomende die een bacteriële gastro-enteritis kunnen veroorzaken. Die verloopt meestal wat geleidelijker en langduriger maar ook daar kun je flink ziek van zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Ook chemische toxinen van bepaalde soorten giftige paddenstoelen, exotische zeedieren of met chemicaliën verontreinigd voedsel kunnen gastro-enteritis veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou jongen, het is gebeurd hoor ik zit compleet vast al mijn spieren doen pijn zelfs mijn ribben. Buikloop is gelukkig minder, maar dat komt ook omdat ik me vol gestopt heb met witbrood (ook niet echt goed he?!). bedankt voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, met witbrood ontzie je gewoon even je geteisterde maag-darmstelsel. Ik had vorig weekend zoiets, niet al te heftig maar toch een paar keer flink gebraakt. Gevolg: maandag erop een schorre stem en verreken van de spierpijn in middenrif en ribbenkast. Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker eng al die virussen maar de informatie is zeer betrouwbaar en waar. Dank!

Andere antwoorden (6)

Je krijgt gewoon een virus.
Je kan er niks aan doen.
Alleen maar pijnstillers nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt je lichaam moet in een keer vechten tegen dat virus dat bouwt hij niet op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat het virus zich in je darmen ontwikkelt. Ziektes die in de darmen tot ontwikkeling komen gaan veel sneller dan andere bacteriën of virussen.

Het enige wat je kunt doen op dit moment is rust en veel water drinken. Als het maandag niet over is en je hebt vettige ontlasting dan even naar de dokter, want dat duidt vaak weer op voedselvergiftiging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan zijn dat je iets verkeerds hebt gegeten, of een kou hebt gevat. je weet: veel drinken. Bij een voedselvergiftiging helpt coca-cola op kamertemperatuur, bij beetjes drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik drink me helemaal lam (maar dan zonder alcohol). Dank je wel!
Het kan ook zijn dat je iets verkeerd hebt gegeten of dat het gewoon verkeerd gevallen is, dan krijg je ook buikkramp. Bijv. als je heel vet eet op een lege maag! Een buik virus, daar kan je wel een dag of 4 last van hebben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het niet, mijn moeder heeft er ook last van en we hebben beiden hetzelfde gegeten (niet anders dan anders) en een collega van mijn moeder had het ook. Het schijnt te heersen? Dank je.
Heb ik mijn hele leven gehad tot 1994, daarna vegetariër geworden en nooit geen last meer gehad. Geen fabeltje, dat zou het bij jouw ook kunnen zijn. Mogelijk is net als bij mij je maagzuur niet zo sterk, en dan komt het incidenteel voor dat een stukje verontreinigd vlees (met bacteriën) in je darmen voor een voedselvergiftiging(etje) zorgt. Het is een soort russisch roulette, en het gebeurde bij mij daardoor slechts af en toe. Maar hoe dan ook, bij twijfel niet zelf gaan internetdoktoren en naar je huisarts gaan. Die is daarvoor om je te helpen. Alhoewel ik er pas na decennia zelf door schade en schande achter moest komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik kan ook helemaal niet goed tegen gekruide en pittige dingen bijvoorbeeld. Dat gaat gelijk op de darmen zitten en dat merk ik ook zomaar ineens. Ik heb ook wel eens in het ziekenhuis gelegen met voedselvergiftiging, terwijl ik eigenlijk hartritmestoornissen dacht te hebben. Maar dat was een reactie op de vergiftiging. Hele lichaam ontregeld. Ik eet nu ook meer neutrale producten en hou al niet zo van dingen met veel toevoegingen dus dat helpt wel een beetje. En als ik toch iets heb gegeten wat ook maar een beetje gekruid is (bv een frikandel, een bordje nasi) heb ik áltijd oprispingen en brandend gevoel op de borst wat de slokdarm wel zal zijn). Bedankt en sterkte!