Ibuprofen werkt niet spierverslappend. Een brace - elke brace - kan die werking wel hebben.

Een brace neemt deels de functie van de spieren over, waardoor de spieren 'lui' kunnen worden. Als meer extreem voorbeeld hiervan kun je denken aan iemand die net uit het gips komt, die heeft al die tijd zijn spieren niet gebruikt en soms een duidelijk dunner been of dunnere arm. Dat komt omdat voor spieren geldt 'use it or loose it': als je je spieren niet gebruikt, train je ze niet en worden ze slapper.

Voor een brace geldt dat hoe meer de brace ondersteunt en immobiliseert en hoe vaker en langer je hem draagt, hoe groter het risico is op verslapping van de spieren. Een sportbandage die weinig functie van de spieren overneemt maar vooral wat warmte en proprioceptieve feedback geeft en die je bovendien alleen draagt tijdens trainingen en wedstrijden, zal niet snel voor verslapping zorgen. Maar als je een brace draagt die de spierfunctie bijna compleet overneemt en je draagt hem niet alleen bij zware activiteiten maar echt de hele dag en dat weken achter elkaar, dan zullen de spieren inderdaad slapper worden.

Dat is ook één van de redenen waarom dergelijke braces, dus braces die veel steun bieden, bijvoorbeeld braces met harde delen die een gewricht deels immobiliseren of op een andere manier een groot deel van de spierfunctie overnemen, alleen gedragen zouden moeten worden op medisch voorschrift. De tweede reden is dat het dragen van een dergelijke brace het gewricht stijf kan maken en als derde zou ik willen noemen dat een onjuist aangemeten brace, verkeerd gebruik of gebruik van een verkeerd type brace meer schade kan doen aan gewricht of spieren. Tenslotte kan een brace huid- of andere problemen geven als hij niet juist is aangemeten.

Soms heeft een gewricht extra steun nodig, zoals bij een ernstige instabiliteit, of in sommige gevallen bij artrose. En soms is de situatie zonder brace zo ernstig, dat een probleem als spierverslapping maar op de koop toe genomen moet worden. Maar dat is wel iets voor een arts (revalidatiearts, orthopeed of reumatoloog) om te beoordelen. Soms hoeft een brace maar kort gebruikt te worden of alleen tijdens bepaalde activiteiten, dan is het gevaar op spierverslapping niet erg aanwezig. En soms kan verslapping voorkomen worden door naast het bracegebruik onder begeleiding van een fysiotherapeut bepaalde oefeningen te doen, of kan het verlies aan kracht nadat het gewricht genezen is met oefeningen weer worden opgebouwd.