Hoe maak ik een schaafwond schoon?

Heb wel eens gehoord, soda in het warme water doen en dan weken, dat brand nogal, dus weet niet of ik wel goed bezig ben, of juist wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wassen met water en zeep. Daarna jodiumzalf erop.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geen jodium erop maar rondom de wond.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom niet erop, Maria16? Nog nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik wist jaren geleden ook niet beter en vroeger ging dit ook zo totdat een arts mij vertelde dat je het niet op de wond maar om de wond heen moet smeren.

Antwoorden (2)

Gewoon afspoelen onder de lauwe kraan zonder zeep,dan droogdeppen en de wond aan de lucht laten drogen.

Het best is om geen pleister erop te plakken tenzij de wond onder de kleding valt,gebruik dan een pleister die wat vettig is zodat deze niet aan de wond blijft plakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad, niet teveel poespas, daar blijft het vaak te open van, terwijl een schaafwond zo geneest. +
Ivana
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank plussers.
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Geen warm water. Liever fysiologisch zout oplossing (saline, 0,9% zout). Dat prikt niet omdat het de osmotisch waarde heeft van bloed(cellen).
Maria's antwoord is een simpele en goede oplossing. Als je wonde echt vuil is moet je ze reinigen. Met water en zeep is het eenvoudigste maar soms pijnlijk.
Bijtende soda? Normaal soda of natriumbicarbonaat opgelost in water mag niet prikken als je de wonde erin baadt! Misschien heb je een fout product gebruikt ? Maagzout of natriumbicarbonaat wordt ook soda genoemd!
Je kan beter waterstofperoxide (zuurstofwater) halen bij de drogist of in de apotheek en daar de wonde mee besproeien. Het spul begint bij contact te bruisen en alle vuil komt uit de wonde. Met een kompres kan je het verwijderen en de wonde verder ontmetten met een andere ontsmettingsmiddel.
Waterstofperoxide is werkzaam tegen anaerobe microben, deze organismen sterven van de vrijkomende zuurstof De tetanus (of klem) bacil is zo een voorbeeld ervan. Dit beestje leeft in straatvuil.