Met Jodium de schildklier op natuurlijke wijze stabiliseren?

Voor mijn langzaam werkende schildklier gebruik ik nu al maanden het medicijn Thyrax. Volgens de huisarts zijn de waardes nu goed. Ik voel mij echter totaal niet beter. Nog altijd ben ik gedurende de dag ontzettend moe. Daarnaast kamp ik met een constant nerveus en gejaagd gevoel. De huisarts liet weten dat dit vermoedelijk te maken heeft met stress en dus geestelijke factoren. Hier moet ik het mee doen terwijl ik ondertussen nergens energie voor heb en vrijwel ieder moment van de dag inslaap kan vallen.

Is het mogelijk om op natuurlijke wijze, door middel van een Jodium supplement, ook de schildklier beter te laten functioneren of is het slikken van Thyrax werkelijk de enige oplossing? Ik heb gelezen over uitgeputte bijnieren en andere oorzaken die kunnen leiden tot schildklier problemen. Mijn huisarts zegt dat hier geen sprake van is dus stuit ik op een dood spoor.

Kent Thyrax geen ongewenste bijwerkingen zoals andere medicijnen of bevat het enkel het natuurlijke lichaamseigen stofje hormoon wat mijn lichaam te weinig aanmaakt? Moet ik mij zorgen maken over het gebruik hiervan? Zijn er daarnaast wellicht andere specialisten bij wie ik terecht kan behalve een huisarts? Mijn gevoel zegt namelijk dat er mogelijk meer aan de hand kan zijn.

Bedankt voor de eventuele antwoorden en reacties.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zou hier niet zomaar mee gaan experimenteren als de dosering van je schildklier medicijn nog niet goed is
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De huisarts zegt dat mijn schildklier gestabiliseerd is en nu de juiste waarden heeft. Gezien ik natuurlijk niet wekelijks bloed laat afnemen zal dit vermoedelijk ook al een tijdje zo zijn. Met betrekking tot mijn lichamelijke klachten had ik dan ook verwacht dat ik mij beter zou voelen.
tinus1969
9 jaar geleden
Wat zijn je waardes voor TSH en vrij T4 dan? Je huisarts zou niet de eerste zijn, die vergeet dat de waardes voor gezonde personen en voor mensen met Hashimoto verschillen.
Ivana
9 jaar geleden
Hier de site van de bijnieren. Een aandoening die bij huisartsen zo goed als niet bekend is. Lees het even door, dan heb je een beter idee of dat in jouw geval van toepassing is. Ik heb deze site van mijn dochter, die ook altijd moe was en waarbij dit aan de hand was.
http://energiekevrouwenacademie.nl/bijnieruitputting-wat-iedere-vermoeide-vrouw-moet-weten-2/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo Ivana. Ik heb het aangehaald bij mijn huisarts maar die dacht aan mijn bloedwaarden te kunnen zien dat er geen sprake was van uitgeputte bijnieren. De exacte toelichting kan ik mij niet herinneren, immers is het vrij ingewikkeld allemaal. Huisartsen weten een hoop maar niet alles, ik denk dan ook dat ze vaak dingen over het hoofd kunnen zien. Wat de link betreft, ik ben geen uitgeputte vrouw maar een uitgeputte jongeman (30) ;)
Ritsuka
9 jaar geleden
Zou de oorzaak van je vermoeidheid niet elders kunnen liggen?
Ivana
9 jaar geleden
Driftwood: als je een oververmoeide vrouw tegenkomt weet jij nu wat er aan de hand zou kunnen zijn. ;)
Ik wens je het allerbeste. Zou je niet een verwijsbrief voor de internist kunnen krijgen? Je hoeft namelijk niet alles te geloven wat je huisarts je influistert. Vaak denken ze langs vaste paden en blijft de patiënt in uitzonderingsgevallen te lang sukkelen en wordt opgezadeld met foute medicatie.
Gelukkig heb ik een oude huisarts die met me meedenkt.

Het beste antwoord

Bij bepaalde aandoeningen van de schildklier is er een tekort aan schildklierhormoon (dit heet hypothyreoïdie). Er ontstaan klachten als traagheid, lusteloosheid, kouwelijkheid en een geringe gewichtstoename.

Behandeling
Met levothyroxine vult u het tekort aan schildklierhormoon aan. Het vaststellen van de voor u optimale dosering is maatwerk. U begint meestal met een lage dosering en uw arts zal deze net zo lang bijstellen totdat u klachtenvrij bent. U zult regelmatig bij uw arts op controle moeten en bloed moeten laten prikken.

Effect
Omdat levothyroxine in het lichaam eerst moet worden omgezet in een actiever hormoon, duurt het enkele dagen voordat u iets merkt. Na ongeveer 10 dagen is de dosering optimaal.

Bij een juiste dosering treden in het algemeen geen bijwerkingen op, omdat dit middel uw eigen schildklierhormoon vervangt. Uw arts zal continu meten of de dosering correct is.
De belangrijkst bijwerkingen zijn de volgende.

Zelden
Een gejaagd gevoel, hartkloppingen, transpireren of diarree, kan betekenen dat de dosering te hoog is. Neem in dat geval contact op met uw arts. Bij mensen met hartfalen kunnen de genoemde verschijnselen erop wijzen dat het hartfalen verergert door een te hoge dosering. Neem ook dan contact op met uw arts.

Het zou mij niet verwonderen moest je blijkbaar last hebben van nevenwerkingen,praat er nog eens met je huisarts over,je kan je ook laten doorverwijzen naar een endocrinoloog.
fremar