Hoe komt het dat ik misselijk word na het eten van vis? Als dit een allergie is, door welke stof wordt dit dan veroorzaakt?

Vaak nadat ik vis heb gegeten, krijg ik een misselijk gevoel. Met name na zalm.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
37.4K

Antwoorden (3)

Ja het zou kunnen dat je een soort allergie hebt.
Het zou ook kunnen dat je ooit ziek bent geworden na het eten van vis (en dan hoeft de vis niet eens de oorzaak te zijn) en onbewust verbindt je ziek/ misselijk worden met vis en ga je je ziek voelen
10 jaar geleden
Mijn broertje is allergisch voor schaal- en schelpdieren. Ook hij heeft na het eten hiervan klachten van met name zijn darmen, wat zich uit in heftige buikkrampen. Jouw verhaal over misselijk worden na het eten van zalm link ik dus aan een gelijksoortige allergie. Of dit werkelijk zo is, en door welk stofje het dan veroorzaakt wordt, zal mijns inziens alleen uitgewezen kunnen worden door een allergietest. Als het vaker voorkomt, zoals je schrijft, zou ik eens een afspraak maken bij je huisarts. Meestal kan zo'n allergie namelijk redelijk eenvoudig vastgesteld worden door middel van een bloedtest, maar daar heb je wel een verwijsbriefje voor nodig. En als je daar dan toch bent, kan misschien meteen worden uitgesloten of je toevallig een prikkelbare darm hebt. Daar heb ik namelijk last van, en ik heb ongeveer dezelfde klachten als jij omschrijft nadat ik koffie gedronken heb.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allergie voor vis, of andere zeedieren zoals schaal- en schelpdieren, komt voor.
Maar ook een allergie of overgevoeligheid voor bepaalde soorten antibiotica is mogelijk. Ga eens na of je meer reageert op gekweekte of wild gevangen vis. Gekweekte vis wordt nl. gevoerd met o.a. antibiotica gemengd door het voer.
Wild gevangen vis is op een meer natuurlijke manier aan zijn voedsel gekomen.
Darmen kunnen over het algemeen niet zo goed omgaan met antibiotica. Je hoeft er dus niet perse allergisch voor te zijn.
Als je je goed voelt, kun je proefondervindelijk steeds een bepaalde vissoort eten en kijken hoe het valt. Het beste kun je dan de vis garen in water omdat je ook overgevoelig kunt zijn voor boter, olie o.i.d. waar het in klaargemaakt wordt.
Ook viskruiden (die vaak in de verpakking erbij zitten) kunnen verantwoordelijk zijn voor een reactie (het bevat o.a. gluten, lactose, selderij e.d.) Ook vis met een "krokant jasje" (vaak gecombineerd met granen en melk met kruiden) kun je beter proberen als je weet wat voor vis eronder zit.
Wanneer je er zelf niet uitkomt kan een allergie test misschien duidelijkheid brengen.