Mijn BMI is te hoog en ik zit er echt lee. Wat kan ik hieraan doen?

Ik ben een jongedame van 18 jaar oud. Ik ben 1.75 m groot. Een tijd geleden ging ik op de weegschaal staan en schrok van mijn gewicht. Ik weeg tegen de 100 kilo aan. Andere mensen zeggen dat ze het niet aan mij zien, maar toch voel ik mezelf er niet goed bij. Ik heb ook mijn BMI berekend en de uitkomst daarvan is 32. Deze mag normaal tussen de 25 en de 29 liggen. Ik wordt zelfs heel erg boos als ik ga schoppen. Ik vindt nooit broeken die mij goed passen (altijd te kort of te klein). Ook truitjes moeten bredere mouwen hebben omdat ik er anders niet in pas.

Met het fietsen heb ik veel pijn aan mijn knieën. Ik heb ook al last van spataders.

Ik zou graag willen afvallen. Dit heb ik al veel geprobeerd, maar ik kan het gewoon niet volhouden. Een dan wordt ik boos op mezelf.

Ik heb ook al geprobeerd met start to run, maar ik viel niets af.
Kan iemand mij helpen alsjeblief?

Toegevoegd na 5 dagen:
Wij hebben thuis heel weinig geld (we moeten echt moeite doen om de maand rond te komen)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
je zult toch iets meer informatie moeten geven.
Wat eet en drink je precies op een dag, heb je dat al eens een paar dagen bijgehouden? echt even met een weegschaal doen voor je porties, even vervelend, maar wel nodig.
En wat doe je aan beweging op een dag?
Is je schildklier al eens gecontroleerd? of een andere reden dat kan veroorzaken dat je gewicht zo is, naast (onbewust) te veel eten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik probeer toch zeker 1 tot 1.5 liter water per dag te drinken. Wat ik eet houdt ik niet echt bij. Ik woog op de leeftijd van 11 jaar 75 en ben in één keer veel bijgekomen.
fremar
10 jaar geleden
Praat er eens over met je huisarts,pijnlijke knieën en spataders zijn nog niet normaal op je leeftijd.Raadpleeg desnoods een dieëtieste.
Ritsuka
10 jaar geleden
dietiste lijkt mij beste oplossing, eerste 3 uur of zo krijg je vergoed van je zorgverzekering als je een verwijzing hebt van je huisarts.
Op de site van je verzekeraar kun je zien welke dietisten zij vergoeden.
En misschien eens schildklier en andere waardes laten testen bij de huisarts.
Ritsuka
10 jaar geleden
met kleding kan het ook zijn dat je in verkeerde winkels kijkt, ik heb ook heel veel moeite met broeken, ik weet dat de Dyanne van C&A mij goed past, voor de rest zijn ze altijd te strak om de kuiten of bovenbenen. Echt drama, maar dat ligt aan de kleding, niet mijn pasvorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee zelfs in C&A vindt ik geen goede broeken
Ritsuka
10 jaar geleden
Maar een dietiste lijkt mij goed idee. Je hebt geen idee wat en hoeveel je eet nu. Laat eest een medische oorzaak uitsluiten door je huisarts, en vraag dan om een verwijzing. Zelfs 1 of 2 afspraken van een half uur kan je al zoveel inzicht geven in wat je het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je zelfs boos bent op je zelf met het afvallen, vraag je huisarts.
Ben je gaan eten uit emotie?
Het is niet goed om boos te worden!
Je bent er meebezig, juist een schouderklopje geven is beter! Je kunt het!!!
Ik heb die kilo gevecht ook meegemaakt! Je kunt pas lijnen als bewust het knopje is gevonden en je ook niet boos word als het wat minder gaat.
Je gaat dan door
Ik ben zelf 30kg afgevallen. Als het niet mocht lukken kun je diëtiste vragen, Fysio bewegen met hulp omdat je last hebt van knieën dan gaat afvallen beter als die weer beter werken!
Er zijn meestal programma's bij Fysio voor mensen met overgewicht.
Deze helpen je met bewegen en afvallen!
Mocht je weer boos worden op je zelf, lijkt het me toch verstandig om te gaan praten! Psygo hulp of het stapje eronder maar weet niet zo hoe die vrouw heet. Komt meestal bij de meeste huisartsen langs kun je op consult. Maar is geen psycholoog. Zij schat meer in welke hulp je nodig hebt SUC 6
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
leesstof:
http://www.slank-en-sterk.nl/
tinus1969
10 jaar geleden
Wat voor diëten heb je geprobeerd? Ik ben zelf een voorstander van low-carben, in ieder geval om te proberen: Dus geen suiker en weinig koolhydraten. Vlees/eiwitten geven een verzadigd gevoel; eet daar dus meer van.
Ritsuka
10 jaar geleden
Een gewicht rond de 70-75 kilo zou beter zijn voor jou. Om daar te komen kun je dan denk ik het beste tussen de 1600 en 2400 gaan eten, dat is wat je lichaam verbruikt als je zoveel zou wegen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Als je gaat eten als iemand van een bepaald gewicht, dan ga je dat gewicht vanzelf bereiken.
tinus1969
10 jaar geleden
Als je weinig geld hebt, begin dan met bezuinigen op 'lege calorieen': geen suiker, geen frisdrank.

Antwoorden (9)

als je last van je knieën hebt raad ik je ook niet aan om te gaan rennen (heb ik zelf ook last van, dit zei mijn fysio) en daarbij is rennen ook onwijs saai (vind ik dan). Ga zwemmen of iets in een sportschool waar je je knieën niet zo mee belast. Zelf ga ik zwemmen, je gebruikt al je spieren. Ik zal niet beginnen over voedsel, zelf kan ik niks laten staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Afvallen valt niet mee. Vaak wil je te snel te veel. En dan loopt het fout, want dan ga je jezelf alles ontzeggen en heb je heel de dag honger, en dan kun je het niet volhouden. Dus meer bewegen, ga zwemmen bijvoorbeeld, neem vaker de fiets of ga lopen. Ga eventueel naar een diëtiste, en neem dan je moeder mee, want die zal in hoofdzaak voor het eten zorgen, dus dan krijgt zij de tips ook.
En je mag af en toe best een snoepje, zolang je dan de hele zak niet leegeet, en dan denkt: het lukt toch niet dus nog maar een snack er achter aan.
Bedenk dat je niet in 2 weken te zwaar bent geworden, dus dat het er ook allemaal niet in 2 weken af gaat
10 jaar geleden
Fitness heeft mij veel geholpen. gewoon simpele oefeningen met behulp van je lichaamsgewicht. bijv pushups, pullups, situps, squats en etc. ik zou eerst beginnen met de gewoonte aan te leren om te sporten. 3 keer per week, 15 minuten squats doen of pushups. daarna na 6 weken, heb je een gewoonte aangeleerd. dan kun je meer oefeningen erbij gooien, of je workoutsessies verlengen. hou altijd een dag rust tussen de dagen zodat je spieren die je gebruikt zich op kunnen bouwen. spieren bouwen zich op in de rust. spieren wegen meer dan vet, maar het is ook compacter. door spieren krijg je een mooi figuur. je wordt niet gelijk een bodybuildster als je een paar gewichten heft.

na een paar maanden kun je tegen een plateau aanlopen. je ziet geen resultaten meer. je kan dan je workoutroutines veranderen, of je dieet aan gaan pakken. je zou daarvoor de vuist-palm methode kunnen gebruiken. bij elke maaltijd mag je een handpalm aan eiwitten eten, een vuist aan koolhydraten en een duim aan vet. groenten kun je onbeperkt eten.

dit zijn een paar basistips voor afvallen. ondertussen ben ik elke dag gaan fitnessen. elke dag een andere spiergroep zodat ze tenminste genoeg rust krijgen. ik volg de vuist-palm methode en heb een bmi van 21 (bmi moet tussen de 19 en 25 liggen naar ik weet).

om gemotiveerd te blijven kijk ik motivatie filmpjes, heb ik foto's van hoe ik eruit wil zien (mijn doel) en stel ik doelen die ik wil halen. bijvoorbeeld 20 pullups kunnen of 100 pushups. etc.

ik hoop je hiermee wat geholpen te hebben!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoek hulp van een diëtiste en laat de huisarts nagaan of er wellicht een medische oorzaak is aan het aankomen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
PLUS.
Dit is het juiste antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts" is een reactie die al door goeievraag zelf is gegeven boven aan de pagina.
Overgewicht is een lastig probleem. Een goede diëtist kan je hierin begeleiden.

Want je geeft aan dat je het zelf niet vol kan houden. En dat is ook heel moeilijk. Maar je zal het toch uiteindelijk allemaal zelf moeten doen. Er zijn helaas geen trucjes die garanderen dat je blijvend op een gezond gewicht blijft. Het eerste wat een diëtist ook zal doen is je laten inzien dat je het daadwerkelijk allemaal zelf moet doen. Door hier een post op deze pagina te plaatsen probeer je namelijk al (onbewust) je probleem bij ons neer te leggen. Dat is prima uiteraard, maar wij kunnen je slechts dingen aanreiken die je toch allemaal zelf moet gaan doen.

Een diëtist kan je vervolgens helpen om samen met jou dingen te zoeken die voor jou gaan werken en je hierin motiveren.

Je kan het uiteraard ook zelf proberen, maar dat is lastig om vol te houden. Zoek in dat geval steun bij familie en vrienden en bedenk voor jezelf wat voor jou kan werken. Welke sport vind je bijvoorbeeld leuk om te doen? Ga die sport dan doen samen met een vriend of vriendin (samen hou je dat veel beter vol). Je kan ook eens bijhouden wat je exact op een dag eet, dat kan je zelf al veel inzicht geven aan wat je kan verbeteren. In ieder geval veel succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van alleen sporten zal je niet zo heel snel afvallen. Sporten is wel heel goed om ook je conditie te verbeteren, waardoor je vaak al wat beter in je vel gaat zitten. Verder maak je daarmee spieren aan, die zwaarder zijn dan vet.

Als je zeker weet dat het door een verkeerde levensstijl is, zou ik daarbij iets zoeken. Als je dat niet zeker weet, eerst naar de HA om lichamelijke zaken uit te sluiten

Ik heb zelf heel goede ervaringen met Grip Op Koolhydraten(GOK) Hierbij eet je beperkt koolhydraten, maar je eet ze wel. Hier zijn ook een leuk forum, met een bult aan info en een fb pagina van.
Geen dieet, maar een andere levensstijl, waardoor het ook op de lange termijn prima door te doen. Volgens mij is dat ook hetgeen het beste werkt, je levensstijl veranderen, ipv een dieet, en daarna weer kilo's aankomen.
wil je niet laten schrikken, maar een bmi hoort tussen de 20-25 te zijn. Alleen is dat slechts een richtlijn, een ieder heeft een andere bouw, dus de 1 kan met 23 echt te licht zijn, terwijl een ander aan de zware kant is.

Verder zou ik kijken of je een sport kan vinden die je echt leuk vind of iets in groepsverband, wat wel aangepast word op de persoon. Zodat je meer stimulans hebt om echt ermee door te gaan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken iemand die hetzelfde probleem had en die probeerde het Dr. Frank dieet waarbij je minder koolhydraten eet en meer eiwitten en door de eiwitten voel je je vol en de koolhydraten maken je dik dus ik zou zeggen probeer dat, en in Amerika hebben ze nu ook van die bandjes die je s' nachts luistert terwijl je slaapt. Veel geluk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
koolhydraten maken je niet dik, koolhydraten is wel iets waar je snel te veel van kan eten, waardoor je te veel kcal binnen krijgt en dikker word. Eiwitten vullen beter en eet je minder snel te veel van. Maar het ligt niet aan de koolhydraten.
tinus1969
10 jaar geleden
Nouja, er zijn mensen die goede argumenten hebben dat koolhydraten wel dik maken :-) Ritsuka heb je ooit good calories bad caloies van Gary Taubes gelezen (helaas nooit vertaald)?
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik eet regelmatig 400 gram koolhydraten per dag zonder problemen, en een groot deel van de wereldbevolking ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een probleem van koolhydraten is dat ze niet of nauwelijks essentieel zijn.
Eiwitten en vetten zijn dat wel, samen met vitamines die vetoplosbaar zijn en zonder vet niet opgenomen kunnen worden.
Krijg je daar niet genoeg van binnen dan blijven je honger houden.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik weet alleen dat al ik te laag in koolhydraten zit, dat ik mij dan niet prettig voel. Dan heb ik niet genoeg energie, ook al zit ik met kcal goed.
Vraagsteller moet even uitproberen wat voor haar werkt, DE manier van eten bestaat niet, elke persoon is anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan, maar dat kan betekenen dat er meer aan de hand is, bijvoorbeeld een niet optimale vet vertering.
Een gezond lichaam kan (bijna) zonder koolhydraten, sommige kunnen dat snel invoeren, anderen moeten dat rustig afbouwen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Volgens de huisarts was ik gezond, en zoals ik nu eet bevalt mij goed en ik zie de resultaten die ik wil. Alsnog bedankt.
tinus1969
10 jaar geleden
@Ritsuka, jij weet meer van de voeding dan de meeste huisartsen :-)
Wat ik heb gedaan om af te vallen is dat ik eerst minder ging eten. Mijn calorien gingen niet boven de 1300-1400. Ik ging mezelf leren om minder te eten. Ga niet onder 1200 zitten, want dat voelt niet fijn. Dan ben je weinig in staat en het zal je niet helpen met afvallen. Ik ging minder ongezonde dingen eten, zoals chips, koek, friet etc. Ik ging ook minderen met suiker. Het was eerst wennen, en je zult in het begin hoofdpijn krijgen. Maar minder suiker, is beter voor je lichaam. Ik drink nu helemaal geen drankjes waar prik in zit. Of drinken uit een pak of fles in het algemeen. Ik doe het nu met koffie, water, thee, alpro soja melk en af en toe halfvalle melk bij de koffie. Ik begon voor mezelf te koken, zodat ik weet wat ik er allemaal in doe. Ik loop elke dag minimaal 30 min. Ik ben begonnen met een workout van Shaun T. Het is erg zwaar, maar ik ben fitter geworden en je ziet wel resultaat.

En als je geen zin hebt om die dingen te doen, zou ik zeggen, eet 500 calorien minder. Eet gezonder. Beweeg meer. Want hoe meer je zit, hoe slechter het voor je is. Staan helpt ook met afvallen en pittig eten.

Op het internet is super veel te vinden, je moet alleen het juiste vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben 25 kilo kwijtgeraakt door dit allemaal te doen. Dus ik hoop dat er iets is wat jou ook kan helpen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat het sporten betreft,

Ik zie staan dat je boos wordt op jezelf.
Is het misschien ook een idee om op een vechtsport te gaan. Hiermee kun je je woede lekker afreageren. Ook zijn de trainingen erg intensief, wat weer goed is voor je lijf.
Denk bijvoorbeeld aan kickboksen of kyokushin karate.
Persoonlijk vind ik het altijd fijn om echt mee te doen met een groepsles omdat je hierdoor ook gemotiveerd wordt door anderen, ook krijg je goede feedback op de manier waarop je je lichaam belast of gebruikt (en je kunt als je ergens last van hebt vragen aan de docent waardoor het zou kunnen komen, hij/zij zou je dan advies kunnen geven gedurende de les)