Wat zijn ziektes/aandoeningen die niet een week kunnen wachten en onder urologie valt?

Vorige week voor het eerst naar de Uroloog geweest i.v.m. pijn bij het plassen, bloed in de urine, pijnaanvallen in mijn zij/buik/rug en vaak moeten plassen maar kleine beetjes.. Ik ging er vanuit dat het nierstenen waren en de uroloog had hetzelfde vermoeden.

Vandaag een Echo laten maken, maar om "het" beter te kunnen zien doorgestuurd om een CT-scan te maken.. Na de CT-scan hoorde ik de radioloog en Uroloog lang overleggen door de telefoon. Kon niet horen wat ze zeiden, maar duurde ruim 10 minuten voordat ik de Radioloog de telefoon hoorde neerleggen.

De radioloog zei toen dat ik gelijk even naar de afdeling urologie moest. Daar aangekomen zei de balie-medewerkster dat de vervolgafspraak, die ik voor 9 april had gemaakt, naar vandaag moest. Ze zag echter dat dit niet kon en vervolgens ging zij weer met de uroloog bellen. Na weer zo'n 10 à 15 minuten, riep ze me weer terug. Ze zei dat vandaag echt niet meer mogelijk was, maar ik morgen (dus 4/4) een afspraak heb.

Ik maak me nu dus heel veel zorgen, aangezien de Uroloog bij ons eerste gesprek (toen hij dacht dat het nierstenen waren) zei dat ik een afspraak voor volgende week moest maken.. En na aanleiding van die Echo+CT de afspraak naar vandaag of morgen moest.. Het is dus blijkbaar dringend en de ergste scenarios gaan nu door mijn hoofd. Zelfs een paar keer gevraagd of ik mij zorgen moest maken, maar "daar konden ze op dit moment niks over zeggen". Iemand enig idee waarom ze een afspraak zouden vervroegen??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Het zou een zeldzame aandoening kunnen zijn. Omdat een paar jaar geleden dat in een ziekenhuis in het oosten des lands bij een relatief jonge vrouw over het hoofd was gezien en zij daardoor veel erger ziek werk dan nodig was geweest zijn ze nu waarschijnlijk extra voorzichtig. Beter op tijd er bij zijn dan te lang wachten.
Amadea
10 jaar geleden
werk = werd

Het beste antwoord

Nou, zonder te weten wat er precies gezien is op de scan blijft het erg lastig om een goed antwoord te geven.
Je klachten doen in ieder geval erg aan urinestenen denken. Nu kan het gebeuren dat zo'n steen de urineleider afsluit. De nier blijft natuurlijk gewoon urine produceren. Als de urineleider afgesloten is (bv door zo'n steen) dan kan de urine niet aflopen van de nier naar de blaas. Gevolg is dat de nier zichzelf dan als het ware oppompt met de urine.
Als dit kort bestaat dan is dat niet zo'n probleem. Naar mate dit langer bestaat komt de nier voller en voller te zitten; na verloop van tijd kan dat tot ernstige schade aan de niet leiden. Hoelang er gewacht kan worden hangt af van hoeveel urine de nier produceert en hoe vol hij al is. Meestal kan een dag vertraging geen kwaad; bij twijfel hierover hadden ze u vast niet naar huis gestuurd.
Dit klinkt allemaal misschien wel eng, maar bedenk dat u er dus op tijd bij bent. De behandeling bestaat uit het verwijderen/ verguizen van de steen. Daarmee zou het dan ook voorbij moeten zijn.

Dit is slechts het meest logische scenario dat ik zo kon bedenken; het zou kunnen dat ik er volledig naast zit.