Waarom lijkt het dat veel meer mensen tegenwoordig melatonine slikken? Is er iets veranderd in de afgelopen paar jaar?

Een paar jaar terug hoorde je volgens mij bijna niks over dit product. Nu hoor ik er veel over van vrienden, en zie het ook vaak langskomen hier op Goeie Vraag.
Is het gewoon een nieuw product dat populair is?
Is er iets in de werkdruk, stress of omgeving veranderd dat mensen dit meer nodig hebben?
Is dit het enige dat helpt bij slaapproblemen? Of word dit gewoon gebruikt in plaats van te werken aan een onderliggend probleem.

Ritsuka
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ritsuka, als ik in mijn omgeving zie wie het gebruiken, denk ik het laatste. Geen tijd vrijmaken om probleem op te lossen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk ook dat het te maken heeft met de realisatie dat slaap een hele belangrijke factor is van een gezond leven.
En er wordt nu veel meer geadverteerd met dit product.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik vermoed dat het te maken heeft met de huidige angstzaaierij tegen "chemische" middelen. Je hebt een slaapprobleem, je kunt of wilt niet aan de onderliggende oorzaak werken, en "dus" heb je een pilletje nodig. De gangbare medicijnen zijn intussen als "gevaarlijk" in de hoek gezet. Dan komt er een fabrikant die net doet alsof het slikken van grote hoeveelheden hormoon "natuurlijk" zou zijn, omdat het een natuurlijk hormoon betreft. Je krijgt dus te horen dat er een natuurlijk alternatief is voor het "verslavende chemische gif". Dus ja, dan val je voor die reclame.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een hype dus, lijkt het

Antwoorden (4)

Melatonine is nog niet zo heel lang in Nederland in de vrije verkoop verkrijgbaar, als ik het goed heb pas sinds begin 2000, daarvoor moest je het krijgen voorgeschreven door je huisarts. Sinds het in de vrije verkoop is, is het door veel mensen geprobeerd, in eerste instantie was het voor mensen bedoeld met een jetlag, nachtdiensten of doorslaap problemen. Waar goede resultaten mee werden behaald. Via mond op mond reclame werd dit middel door velen geadviseerd aan familie, vrienden en wie het maar wilde horen, dat je hier zo goed door sliep. Door de mond op mond reclame werden vrijwel alle andere middelen, die vrij in de verkoop waren aan de kant gezet en werd Melatonine ingezet om te slapen. Ook de artsenbezoekers (vertegenwoordigers die bij artsen komen om hun producten aan te prijzen) waren volop in beweging met Melatonine, zodat ook de arts overstag ging, dit is het middel bij slaapproblemen. Na enige tijd merkten mensen dat zij niet meer genoeg hadden aan de lage dosering van de drogisterij en moesten zij naar de huisarts voor dit middel, de huisarts ziet hier zelden een bezwaar en schrijft dit dus makkelijk voor. Melatonine staat bekend om geen bijwerkingen, wat bij de meeste rustgevende middelen en slaapmiddelen niet het geval is, dat vooral, maakt mensen makkelijk tot aanschaf over te gaan, een middel waar je goed van slaapt, zonder bijwerkingen, heeft als resultaat, een goede verkoop. (Ondertussen wordt de werking van Melatonine en het etiket geen bijwerkingen, sterk in twijfel getrokken en onderzocht). Of deze trend nog lang zal duren, is dus af te wachten.. De hogere doseringen zijn ondertussen ook uit de vrije verkoop gehaald.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik verwacht dus niet dat het slaapprobleem groter is geworden, maar de oplossing, in de ogen van de gebruikers veiliger/probeemlozer en dit product is makkelijk verkrijgbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Mond op mond? Brrrrr ;)
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de waardering, maar niet meer zo grommen :)))
Hypothese: je hoort het overal op dit moment, omdat je er zelf om een of andere reden mee bezig bent.

Ik hoorde er overal en nergens over, toen mijn zoon ongeveer 10 jaar geleden melatonine ging slikken tegen zijn slaapproblemen. Toen viel mij op dat er zo veel mensen waren die het gebruikten. Nu hij het sinds een paar jaar niet meer gebruikt, hoor of lees ik er weinig meer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Ik ben er zelf niet mee bezig, geen interesse in dit oroduct, maar ik zag toevallig weer een vraag langskomen erover.
Het laatste wat je zei is ook waar.
Melatonine tabletjes wordt meestal onderschat, terwijl dit wel degelijk een verslavende werking kan hebben.
Nu het ook zo makkelijk kan worden verkocht en er wel genoeg informatie over is door de fabrikanten zelf en de drogisterijen zelf weten er ook voldoende informatie over.
Maar 9 van de 10 keer weet de gebruiker of de koper van melatonine onvoldoende informatie daarover en over de werking van de melatonine tabletjes.
Aangezien melatonine een zelf aanmakende stof in het lichaam is (bij de meeste gevallen) (in de pijnappelklier wordt dit aangemaakt).
Zelf met de minimale dosering is het verslavend.
Je krijgt namelijk al gauw de neiging van: oh nog een slaappilletje kan geen kwaad.
Een tip voor melatonine tabletjes: Gebruik dit echt als er geen andere oplossing is.
Trek niet te snel conclusies en een tip wat ik zelf altijd geeft: Begin er zelf nooit aan, alleen als het echt, echt, echt niet anders kan.
Het kan namelijk zijn dat je zelf al voldoende melatonine aanmaakt en dat de oorzaak ergens anders ligt van het moeilijk is slaap kunnen komen.
Denk maar aan: Geen routine in je slaappatroon (dus vaste tijdstip naar bed en vaste tijdstip opstaan), of te laat naar bed, of vlak voordat je gaat slapen TV kijken, of op je mobiel/laptop/computer zitten. Gevolg: bepaalde prikkels die er voor zorgen dat je niet kan slapen.
Het is ook beter als je eerst een melatonine test laat doen, dan weet je of je melatonine zelf aan maakt of niet.

Melatonine maak je namelijk maar tijdelijk aan en werk niet heel de nacht door.
Melatonine maak je namelijk maar 1 of 2 uur aan.

Dus korte samenvatting:
Melatonine tabletjes worden onderschat.
De koper/gebruiker weet er niet voldoende informatie over.
Ondanks alles is het makkelijk verkrijgbaar.
Sommige kiezen dit als eerste optie.
De meeste weten zelf niet of ze wel, geen, te weinig of later melatonine aanmaken.
Als puber/adolescent/volwassenen is het dat je biologische klok verschuift,
dus dat je melatonine pas later aanmaakt. Dit is algemeen bekend.

Trouwens, melatonine in tabletjes vorm is een middel om je eigen biologische klok op te wekken/bij te stellen zodat je biologische klok weer in het normale ritme is. Dus als het goed is, moet het voor tijdelijk gebruik zijn. Dit is mij verteld, in mijn geval.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Ja, dat van die laatste alinea hoorde ik al ja, voor mensen met jetlag.
Ik heb ze gelukkig zelf niet nodig, ik slaap nu heerlijk nu ik meer beweeg en sport
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah mooi zo :) , daarom juist. Het is inderdaad al beter als je eerst alle andere mogelijke opties bekijkt en daarna gaat verder kijken :) . Verstandig van je Ritsuka :) .
Goeie vraag! :)

Ik hoor het ook steeds meer, maar zoals iemand ook al aangaf kan dat ook komen doordat ik er wat vaker mee bezig ben. Ik ben het zelf gaan onderzoeken of het voor mij handig kan zijn namelijk.

Ik heb wel gelezen dat sinds 'kort' melatonine in hogere doses over the counter verkocht mag worden, dus zonder recept. Hierdoor wordt het wat aantrekkelijker omdat je voorheen voor een beetje effect behoorlijk wat pilletjes moest slikken. Nu koop je wat makkelijker 1 of 3 mg pilletjes. Het zou kunnen zijn dat het hierdoor wat populairder is geworden.

Dat mensen het steeds drukker hebben en er steeds meer stress is is iets dat je vaak hoort, maar of dat ook zo is weet ik niet. Wel blijven mensen vaak zoeken naar makkelijke oplossingen ipv zoeken naar de oorzaak om een blijvende oorzaak te bewerkstelligen. Zo kun je wel door gaan met je drukke leven. in de ochtend een 'upper' en in de avond een 'downer'.

Maar een mogelijk slaapverwekkend pilletje dat zonder tussenkomst van de dokter en met, zoals vaak wordt gezegd, weinig tot geen bijwerkingen, wordt dan wel heel aantrekkelijk om de slaap makkelijker te vatten. Maar of het ook zo goed werkt.

Mijn eigen ervaring; Helaas kon ik verder weinig met mijn slaapprobleem qua oorzaak en heb melatonine geprobeerd, ja met doses van 3 mg sliep ik stukken beter, maar ik heb er enorme darmproblemen door gekregen. De artsen in het ziekenhuis ontkenden deze relatie, maar bij nieuwe middelen noteer ik altijd van alles (data / bijwerkingen / effect) en heb drie perioden met tussenliggende perioden van een maand, een week lang, dit middel geprobeerd en dat heeft in deze drie gevallen elke keer weer geleidt tot enorme pijn, verstopping en bloed in de ontlasting. Voor mij was het duidelijk. Voor mij persoonlijk dus geen melatonine meer.

Toegevoegd na 31 minuten:
Met blijvende oorzaak bedoel ik natuurlijk blijvende oplossing. ;)