Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het tegenhouden van overgeven slecht?

Ik heb gisteren 2 keer overgegeven. en hierna durfde ik het niet meer.. ik wil wel, maar ik ben er gewoon bang voor... maar is het slecht als je weiger om te gaan overgeven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het ligt aan de reden van overgeven. Overgeven is een nuttige reactie van het lichaam, het is bedoeld om verkeerde stoffen snel uit het lichaam te werken.
Bij bepaalde soorten vergiftiging (van bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen bij kinderen) MOET je juist braken, om de giftige stoffen zoveel mogelijk uit je lichaam te werken.

Ook bij een voedselvergiftiging is het handig om het foute voedsel weg te krijgen uit je lichaam.

Dus ook al voelt het vervelend, het overgeven heeft wel een nut. Je kunt dus beter wel overgeven, daarna voel je je denk ik wel beter. Wel belangrijk om goed te blijven drinken en wat te eten, slappe thee, kippensoep en beschuitjes word vaak aangeraden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus bij ziekte en vergiftiging wel, als het door spanning is (zoals in reactie genoemd door SimonV) is het niet zo erg om tegen te houden.
Wel goed je mond spoelen met water na die tijd ja.

Toegevoegd na 1 uur:
Met schoonmaakmiddelen moet je niet braken, ik kreeg een handige link via reacties: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/77697-braken-bij-vergiftiging-wanneer-wel-en-wanneer-juist-niet.html
(Lees meer...)
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met schoonmaakmiddelen moet je je kind juist niet laten braken, helemaal niet wanneer je niet weet wat het kind binnen heeft gekregen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/77697-braken-bij-vergiftiging-wanneer-wel-en-wanneer-juist-niet.html
Ritsuka
10 jaar geleden
bedankt voor de link, ik heb het toegevoegd aan het antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan :) Voor zover ik heb gehoord kunnen agressievere middelen de slokdarm nog eens extra beschadigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plls inderdaad daar heb je gelijk in.
De slokdarm kan dan nog meer beschadigt raken of nog meer 'verbranden' , maar met andere middelen (zoals afwasmiddel of zeep) heb ik gehoord dat het dan juist wel van belang is het kind te laten overgeven.
Ik weet niet of dit waar is, ik heb dit alleen gehoord.
Als het een onbewuste niet gestuurde reactie is wel. Als je lichaam ervoor kiest om over te geven dan zou je kunnen aannemen dat er een belangrijke reden is voor de reflex op dat specifieke moment. Dat gaan inhouden kan ervoor zorgen dat je iets in je lichaam houdt dat je lichaam er liever uit heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding