Een vriend van mij (22 jaar) heef een hartnekkige vorm van acne. Zijn huisarts weigert hem door te verwijzen naar een dermatoloog. Wat kan hij doen ?

Hij heeft gewoon een puistenkop en gaat daar gebukt onder. Al zijn vrienden hebben een vriendin maar hem lukt dat daardoor niet. Zijn probleem is dat dat zijn huisarts het verrekt om hem naar een dermatoloog te verwijzen. "Wat die doet is hezelfde als ik doe" is zijn betoog. Maar alle zalfjes en behandelingen hebben al jaren geen enkel effect. Ik denk dat die arts aan klantenbinding doet en niet het belang voor zijn patient dient. Volgens mij heeft een dermatoloog niet voor niks 4 jaar doorgestudeerd om meer te weten dan een gemiddelde huisarts. Wat kan mijn vriend ondernemen om de beste behandeling te krijgen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou deze huisarts niet meer vertrouwen en een andere nemen maar zoals er in een antwoord ook staat: ga naar een schoonheidsspecialist en ja daar gaan ook jongens heen en ja daar had hij al jaren eerder naar toe gemoeten!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+1
Nosky
10 jaar geleden
Los van de wetenschap heb ik wat persoonlijke tips voor je vriend, uit eigen ervaring: Als ik op vakantie was in Spanje kwam ik altijd terug met een gaaf huidje. De combinatie zon, zweten en alcohol werkten altijd prima. Is geen grap, meen ik serieus. De zon is een fantastisch middel. Ik haalde bij de apotheek een of ander middel waar ik de naam alleen niet meer van weet. Iets met een 'B'.. Soort van pasta wat je op de puisten debt, waardoor deze uitdrogen. Werkte goed dit spul. Ik denk dat ze bij de plaatselijke apotheek wel weten hoe en wat als je ernaar vraagt.
Tandpasta heeft overigens zo'n zelfde effect, zij het in aanzienlijk mindere mate. Een oude vriend van mij zat vroeger ook helemaal onder. En ineens niet meer. Zijn verklaring was zijn gezicht wassen, en vervolgens niet afdrogen maar laten opdrogen. Dat lijkt ook een goede remedie te zijn. Is ook een beetje in lijn met de omstandigheden van zon en zweten. Het is je te prijzen dat je je op deze manier 'zorgen' maakt om je vriend. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eisen dat je een verwijsbrief voor de dermatoloog krijgt. Deze hardnekkige vorm van acné, waarbij door de huisarts al van alles is geprobeerd moet de huisarts nu toch wel uit handen geven en je doorverwijzen. Het is wel zo dat huisartsen niet zo snel meer mogen doorverwijzen maar in deze Zou ik tegen die huisarts zeggen: " Schoenmaker, hou je bij je leest"! Anders gewoon zelf de polikliniek dermatologie bellen en het probleem voorleggen. Je kunt ook je verzekering inschakelen. En..... Andere huisarts nemen. Succes!

Het beste antwoord

Hij kan een andere huisarts vragen om een "second opinion".

Ook kan hij helemaal van huisarts veranderen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Ik denk alleen dat je voor een second opinion eerst toestemming moet vragen aan je zorgverzekeraar,maar weet het niet zeker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op een second opinion heb je recht (wel even naar de voorwaardenkijken van de zorgverlener).
http://www.gezondheidsnet.nl/gezondheid-en-medicijnen/second-opinion-aanvragen Van huisarts veranderen gaat niet zo soepel.

Andere antwoorden (5)

Hij kan ook zelf naar een schoonheidsspecialiste gaan en daar zijn huid laten behandelen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben schoonheidsspecialiste en ja er komen ook jongens bij mij, hij kan echt zijn huid laten behandelen bij een goede salon.
Hij kan de acnebehandelingen zelfs vergoed krijgen van zijn zorgverzekering!
Dit is echt het beste advies voor hem,
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat er verschillende opties zijn. Voor mij zou de meest voor de hand liggende optie zijn om de huisarts gewoon te herinneren aan de richtlijnen van zijn eigen beroepsgroep. In de betreffende standaard staat immers gewoon beschreven, dat hij al verwezen had moeten/ mogen worden.
Gewoon het gesprek met de huisarts aangaan en kijken of hij er achter komt waarom de huisarts afwijkt van de standaard. Komen er geen goede redenen (de genoemde is, hoe wel waarschijnlijk wel waar, geen geldige reden) dan verwijzen naar de standaard en de vraag nogmaals herhalen. Op deze manier blijft de relatie met de huisarts zo veel mogelijk in stand en dat is in ieders belang.

De andere opties zijn eigenlijk al genoemd.
Een bezoek aan een huidsalon is ook een goede en laagdrempelige optie.
Meteen een second opinion of helemaal overstappen zijn natuurlijk ook opties, maar in mijn ogen wel wat drastisch. Bedenk ook dat hij daarmee een negatief beeld ontwikkelt bij de huisarts (ook degene waar hij naar overstapt) en dat is weer in niemands belang.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd second opinion vragen. Heb zelf erg goede ervaring met Roaccutane van de Dermatoloog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In België zou ik adviseren om idd een tweede huisarts op te zoeken, maar in Nederland werkt de zorgverzekering anders dan hier dus ik weet niet of dat lukt. Persoonlijk zou ik in zijn plaats eerder opteren om gelijk welke "tweede dokter" te raadplegen voor een doorverwijzing, ook al krijg ik de visite niet terug betaald.
Aan de andere kant geeft een dermatoloog niet altijd de oplossing. Belangrijk is dat er goed onderzocht wordt van waar die acne komt. Het volstaat niet om iets op te smeren, want het heeft een reden dat het lichaam reageert zoals het reageert.
Hieronder geef ik enkele mogelijkheden.
- acne kan verergeren door de consumptie van bepaalde voedingsstoffen. Als schuldige worden hier vaak gluten, scherpe specerijen, alcohol etc. genoemd, maar belangrijk is dat er onderzocht wordt waar jouw vriend specifiek op reageert.
- acne kan te maken hebben met stress. kenmerkend is dat op vakantie acne vaak vermindert. Die komt dan terug als het gewone leven hervat wordt.
- geest en lichaam zijn nauw verbonden. Sommige bronnen leggen de link tussen acne en zelfafwijzing/bindingsangst. De persoon creëert dan acne zodat hij/zij kan zeggen geen relatie te kunnen krijgen door de acne en niet doordat hij/zij niet goed genoeg is en/of zich niet kan binden. Mijn eerste man had trouwens zware acne, mijn schoonbroer ook. Het is niet omdat je acne hebt dat je geen liefde kan toelaten. Bij beiden zijn de symptomen nadien trouwens sterk verminderd.
- enz..
Ik denk dat je vriend om te beginnen zeer veel van zichzelf moet gaan houden, ondanks de acne. Ik ken mensen wiens acne door EFT sterk verbeterd is (de startzin is dan bv. "ook al staat mijn gezicht vol rode etterende puisten, toch hou ik van mezelf helemaal zoals ik ben"). EFT kan je makkelijk vinden op youtube en er is tijd nodig natuurlijk.
Een bezoek aan een schoonheidsinstituut is daarom alleen al aan te bevelen omdat hij dan zich eens goed kan ontspannen en laten verzorgen. Belangrijk is dan wel dat hij daar niet verkrampt ligt te denken dat hij als man daar niet hoort of dat hij vies is. Verder goed laten onderzoeken waar die acne vandaan komt door een dokter die meer doet dan zalfjes voorschrijven. Die zalfjes helpen misschien wel, maar je lichaam wil die gifstoffen dan op een andere manier kwijt dus gezond is het niet. Persoonlijk geloof ik voor dergelijke klachten meer in homeopathie, maar dat is een keuze die niet iedereen wil maken.

Toegevoegd na 31 seconden:
kijk ook eens naar : http://acne.startpagina.nl/