waarom heb ik pijn na kiné bezoek ?

Eenmaal per week ga ik naar de kinesist om mijn schouders te laten losmaken. Hij geeft dan 15 min.massage en 15 min. zet hij "stroom" op mijn schouders (bladen) en een warme doek.
Nu is het zo dat ik telkens de dag erna pijn heb over mijn hele lijf, bij elke beweging.
Ik heb dit al tegen de kinesist gezegd, maar dan geeft hij als antwoord "dat kan".
Daar weet ik dus niks meer mee, daarom stel ik mijn vraag aan jullie.
Heeft iemand dit ook al meegemaakt of gehoord ?
Alvast bedankt lieve mensen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
19.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor de Nederlanders: kinesist = fysiotherapeut
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah dacht dat hij last had na een bioscoopbezoek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt recht op een goede uitleg, daar betaal je voor dus laat die kiné duidelijk uitleggen wat er aan de hand is en wat die pijn veroorzaakt. Dat soort dingen hoor je niet hier te hoeven vragen.

Antwoorden (1)

Ook de kinesist staat op opgeven pagina beschreven.

Een van de bijwerkingen van vertebrale manipulatie (passief bewegen van een deel van de wervelkolom, gepaard gaand met een krakend geluid) is een toename van de pijn die binnen de 24 uur na de behandeling begint op te treden. Die pijn kan één dag, of als men pech heeft een aantal dagen duren.
Een eerste oorzaak van deze zogenaamde napijn is het uitrekken van spieren die onder een verhoogde spanning staan: spierhypertonie. Een geblokkeerd gewricht uit elkaar trekken vereist een kracht die groter is dan de spanning van de spier. Ze ondergaat dus als het ware een soort verrekking.
Daarnaast wordt de 'napijn' ook veroorzaakt door de ontstekingsreactie die altijd in mindere of meerdere mate in het geblokkeerde gewricht aanwezig is. Het mobiliseren van een geblokkeerd gewricht brengt ook een tijdelijke opflakkering van de ontsteking mee.
Naast pijntoename kan men ook een aantal vegetatieve reacties ondervinden, zoals zweten, hoofdpijn, lichte duizeligheid, een gevoel van vermoeidheid, slaperigheid en zelfs euforie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Napijn na een behandeling bij een Kinesist/fysiotherapeut komt vaak voor. Waarom dat bij jou pijn doet kan ik moeilijk zeggen omdat ik niet weet wat je kinesist doet en waarom. . Ik weet natuurlijk niet wat je precies voor klachten hebt, en waarom dat wekelijks behandeld moet worden.Overigens de behandeling zoals je die beschrijft, stroom, een warme doek en massage, is een combinatie van behandelingen die in Nederland als "ouderwets " worden beoordeeld. Stroom wordt nauwelijks nog gebruikt omdat de werking ervan gemiddeld weinig effectief is.