Ik heb een bult op mn onderrug, net boven mn stuitje. Wat is dit?

Ik heb al best lang een bult in mn onderrug (net boven het stuitje, zegmaar bij mn kont). Ik krijg altijd last van mn onderrug als ik bijvoorbeeld ga stofzuigen of schaatsen, dingen waarbij ik voorover moet buigen dus. Weet iemand wat dit is en of je er wat aan kan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
49.5K
fremar
10 jaar geleden
Dit is iets voor de dokter+ev röntgenfoto's

Antwoorden (1)

Als u zo'n soort driehoekig zwelling, laag op de onderrug met de punt richting de bilnaad, bedoelt, dan gaat het om een normale vorm van de rug. Sommige mensen hebben daar een ophoping van wat vetweefsel zitten; het is volledig normaal en kan absoluut geen kwaad. Als u er bij andere mensen eens op let zult u zien dat het veel voorkomt. Het staat ook volledig los van de rugklachten.
Mocht het toch om een ander soort bult gaan, dan zult u of er een arts naar moeten laten kijken of een foto plaatsen; dan kan ik misschien gerichter antwoord geven.

Wat de rugklachten betreft kunnen we hier natuurlijk nooit 100% zeker zijn, maar waarschijnlijk gaat het om pijnlijke spieren in de onderrug. Bij het voorovergebogen staan/ schaatsen spant u deze spieren gedurende langere tijd aan waardoor ze pijnlijk worden.
Als de spieren dan is het belangrijk te beseffen dat het (bijna altijd) vanzelf weer overgaat met een paar dagen. In de tussentijd helpt het vaak om iets warms tegen de onderrug te houden, of bijvoorbeeld een warme douche te nemen. Zo nodig kunt u paracetamol (3x daags 2 tabletten) als pijnstiller gebruiken.
Natuurlijk is het voorkomen beter dan genezen. Om het voorkomen zou u minder voorovergebogen moeten gaan staan. Bij het stofzuigen wil de volgende houding wel eens helpen: met de stofzuigerstang in de rechterhand, de slang achter uw rug door en de slang vast in de linkerhand (andersom als u linkshandig bent). U zult zien dat u zo in veel rechtere houding de kamer kunt zuigen en dat dat minder belastend is voor de rug.
Wat het schaatsen betreft zie ik niet zo snel een oplossing. Misschien dat u dat met een trainer of een fysiotherapeut kunt bespreken? Voor zover mijn kennis reikt van de schaatssport (niet ver...) moet u echter wel zo'n houding aannemen. U moet zich dan afvragen of schaatsen wel een geschikte sport voor u is; laat u eerst goed informeren voordat u zoiets gaat afwegen.
Een fysiotherapeut kan u ook helpen met houdingsadviezen op andere vlakken. In Nederland heeft u daar geen verwijzing voor nodig; ik weet niet hoe dat in Belgie is geregeld.

Mocht u uitstraling krijgen voorbij de knie, krachtsvermindering of verminder gevoel/ tintelingen in de benen of genitale gebied, of als de pijn niet weggaat na een week dan is het altijd verstandig een arts te bezoeken.