Daar zou je puisten van kunnen krijgen, want de tong van een hond is zeer vies.
Ze likken er regelmatig hun geslachtsdelen mee schoon, de meeste honden eten alles wat op de grond ligt etc.
Daarom moet je bij een hondenbeet ook altijd een spuit halen, kans op ziekte.
Er zit dus veel rotzooi in het speeksel, als je huid daar gevoelig voor is, kan het verstopt raken en kun je puistjes krijgen.

Liever niet je gezicht laten likken dus, of in elk geval je gezicht schoonmaken na die tijd. Kan gewoon met zo'n reinigingsdoekje, lijken op babydoekjes.
Ritsuka
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
En jij denkt dat je door je gezicht "schoon" te maken alle bacterien te verwijderen? Illusie.
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb nergens gezegd dat daarmee alle bacterien weg zijn, maar zo is het in elk geval iets hygienischer

Andere antwoorden (1)

In een wat ouder artikel op Volkskrant.nl vond ik dit:

Een hondentong is een dokterstong, zeggen de Fransen. Klopt dat ook? Ellen de Visser onderzoekt het in haar wekelijkse gezondheidsrubriek in de Volkskrant.

Honden likken hun soortgenoten als teken van onderdanigheid en zo krijgt ook de baas, als opperhoofd, regelmatig een veeg van een hondentong. De helft van de anderhalf miljoen hondenbezitters vindt dat geen probleem, zo blijkt uit Nederlands onderzoek. Sterker: aan het speeksel van de hond worden soms geneeskrachtige eigenschappen toegekend. Langue de chien, langue de médecin, zegt het Franse spreekwoord: een hondentong is een dokterstong. Klopt dat?

Een hond likt aan van alles en nog wat, zegt microbioloog Paul Overgaauw (Universiteit Utrecht) en daardoor is de tong van het dier beslist geen dokter maar vooral een potentiële ziekteverwekker. Hij vermoedt dat het misverstand ontstaat doordat eigenschappen van mens en dier met elkaar worden gecombineerd. Als een hond bij zichzelf een wond schoon likt, geneest die sneller doordat de doorbloeding wordt gestimuleerd en het vuil verdwijnt. Ook is aangetoond dat in het speeksel van mensen stoffen zitten die bij hen het wondherstel bevorderen. Zo is mogelijk het idee ontstaan dat je een wond door de hond kan laten schoonlikken, aldus Overgaauw.

Gevaarlijk
Maar hondenspeeksel kan hooguit specifieke hondenbacteriën doden. En daar heeft een mens niets aan. Integendeel: de mondflora van honden bevat tal van bacteriën die voor de mens gevaarlijk kunnen zijn.

Zo bleek vorig jaar uit een studie van de Utrechtse faculteit Diergeneeskunde dat bij eenvijfde van de honden de venijnige bacterie C. canimorsus in de mondholte zit. Die kan bij mensen ernstige infecties veroorzaken, tot bloedvergiftiging aan toe. Overdrijven wil hij niet, maar vooral ouderen, kinderen en mensen met een zwakke afweer moeten opletten, zegt Overgaauw.

Vorig jaar stelde de Amerikaanse gezondheidsdienst CDC een lange lijst op van bekende besmettingsgevallen. Geen prettig leesmateriaal voor aan de ontbijttafel: een 60-jarige man met chronisch eczeem die sterft aan nierfalen en bloedvergiftiging nadat de hond de zweren op zijn benen heeft gelikt; een 67-jarige man die zijn chronisch ontstoken oor regelmatig laat schoonlikken door zijn hond en daardoor een hersenvliesontsteking krijgt; een 48-jarige diabetespatiënt die besmet raakt met de resistente mrsa-bacterie doordat de hond bij hem in bed slaapt en regelmatig zijn gezicht likt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Het lijkt een beetje op wat de regering doet. Zorgen voor nul risico. Maar leven is risico's nemen. De kans dat je door een lik van een hond ziek wordt is miljoenen malen kleiner dan dat je op straat aangereden wordt. Ik ben niet van plan me te laten opjutten door alles wat er mogelijk mis kan gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helder, +