Mijn oren zijn schoon maar toch zitten ze halfdicht. Hoe kan dit?

Volgens huisarts zijn mijn oren schoon. Ik krijg ze met geen mogelijkheid helemaal open.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Dat kan ook samenhangen met een zware verkoudheid. De buizen van Eustachius zorgen voor een gelijke druk in zowel de midden- als de buitenste oordelen. Ook wordt via die buizen slijm afgevoerd. Wanneer de buizen van Eustachius verstopt raken kan het slijm niet weg en is de luchtdruk niet meer gelijk. Als gevolg daarvan wordt het trommelvlies van buiten naar binnen geduwd, waardoor je voelt dat je oren dicht zitten en je gehoor slechter is.
Je kunt bij de apotheek neusspray halen, om het slijm in de buizen op te laten lossen. Xylometazoline heet het spul dat ik hier vorig jaar voor kreeg.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Neusspray al geprobeerd en stomen ook :-(. Niks werkt, ben trouwens ook niet verkouden.
Amadea
10 jaar geleden
Ken je ook de trucjes die duikers gebruiken om hun oren te klaren? Wellicht is zit daar voor jou de oplossing bij:
- persen met een dichtgeknepen neus;
- slikbewegingen maken;
- slikken met dichtgeknepen neus.
De essentie van het klaren is dat er een drukverhoging optreedt in de neus-keelholte. De meest efficiënte methode is om de neus-keelholte af te sluiten met het zachte verhemelte (dus alsof men een "K" wil gaan zeggen zonder deze letter daadwerkelijk uit te spreken) en dat het zachte verhemelte vrij plotseling met het achterste van de tong naar boven wordt gedrukt. De ruimte in de neus-keelholte wordt daardoor kleiner en omdat de neus dichtgeknepen is, kan de lucht alleen maar ontsnappen via de Buis van Eustachius naar het middenoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks voor de tips. Als ik dat doe dan voel ik wel wat 'beweging' maar ze klappen niet open.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reacties van Amedea kloppen voor 100%, dus ik beantwoord deze vraag niet dubbel. Als het "klaren" niet lukt. (duiktechnieken) en als geeuwen ook geen opluchting biedt, laat dan even door de dokter nog een keer in je oren en keel kijken. Achter de trommelvliezen is soms vocht zichtbaar. Als de trommelvliezen bol of hol blijven staan, is de ontluchting niet god en als het lang duurt zijn oorbuisjes een optie.
Amadea
10 jaar geleden
Als kind ben ik een paar keer er vanaf geholpen doordat de huisarts met een knijpballon in mijn neus blies terwijl ik ondertussen 'koekoek' moest zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb precies hetzelfde probleem, oren zijn goed.
Maar zitten dan el dicht, ook met de druk technieken die genoemd worden krijg ik ze dan niet open
Je uitwendige gehoorgangen zijn schoon dus kan de oorzaak zijn dat je te nauwe of dichte inwendige gehoorgangen hebt. De zgn Buizen van Eustachius. Deze lopen van het trommelvlies door het oor en monden uit in de keelholte. Kauwgom kauwen kan dan helpen om ze open te krijgen. Moet de oorzaak echter gezocht worden in de sinussen (Bijholten) doordat je daar misschien een ontsteking hebt dan kan er behandeling nodig zijn. Als het niet vanzelf over gaat is het wellicht raadzaam om een afspraak te maken met en KNO arts of eerst via de huisarts een sinusfoto laten maken.