Mijn pink en ringvinger en middelvinger tintelen pijnlijk. Is het ernstig?

Ik heb het al eens eerder gehad. En ik ben een hypochonder dus ik ben bang dat het ernstig is. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K
Ritsuka
10 jaar geleden
heb je raar gezeten dat de zenuw bekneld kan zijn geraakt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee het kwam ineens opzetten. Ik heb het al eens eerder gehad. Het komt echt plosteling ineeens opzetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, in de meeste gevallen is dat niet ernstig, je moet wel even naar de huisarts als het vaak voorkomt in je vingers of andere ledematen. Maar zoals je het nu omschrijft is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is de 2e keer dat het voorkomt. En het trekt weer weg en dan komt het heel pijnlijke weer terug. Het straalt ook door naar me handpalm bij mijn pink en middel en ringvinger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het begint ook in m' andere hand op te komen.
Ritsuka
10 jaar geleden
dan zou ik in elk geval even bellen met de huisarts, om het na te vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan altijd naar je huisarts gaan (of een andere arts als je twijfelt aan je huisarts), die kan da eventueel pijnstillende medicatie geven of je doorverwijzen voor een grondig onderzoek. Pijnscheuten in de vingers kan een teken zijn van een zenuw die gekneld zit, of een bloedvat, dus ben je zeker dat je niet gewoon een verkeerde beweging doet? Soms heb ik dat als ik te lang op men elleboog steun...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook door je angsten komen. Daardoor bouw je spierspanningen op in je lichaam, waardoor bloed minder goed in de uiteinden van je lichaam kunnen komen. Zo kan er ook geen zuurstof bij komen en afvalstoffen worden afgevoerd.
Hoe meer je je zorgen maakt, hoe ernstiger het kan gaan worden. Werk dus eerder aan je angsten en leer om lichamelijk meer tot ontspanning te komen. Relativeer je angsten maar accepteer te ook.
Wat is het ergste ziektebeeld wat je kunt krijgen?
En waarom is die zo erg?

Antwoorden (3)

Het kan ook door je angsten komen. Daardoor bouw je spierspanningen op in je lichaam, waardoor bloed minder goed in de uiteinden van je lichaam kunnen komen. Zo kan er ook geen zuurstof bij komen en afvalstoffen worden afgevoerd.
Hoe meer je je zorgen maakt, hoe ernstiger het kan gaan worden.

Werk dus eerder aan je angsten en leer om lichamelijk meer tot ontspanning te komen. Relativeer je angsten maar accepteer te ook.
Wat is het ergste ziektebeeld wat je kunt krijgen?
En waarom is die zo erg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is uiteraard onmogelijk met zekerheid te zeggen, maar dit klinkt voor mij als een cubitaal tunnel syndroom. Het gevoel in de hand wordt verzorgd door 3 zenuwen, de n radialis, n medianus en n ulnaris. Het gebied van de middelvinger tot de pink wordt verzorgd door de n ulnaris.

De nervus ulnaris loopt door de arm, via een groeve in de elleboog naar de hand. Op de groeve zit een stevig bindweefsel blad en vormt zo een tunnel, de cubitale tunnel. In deze tunnel kan de zenuw bekneld raken en geeft dan tintelingen in de middelvinger tot pink.
Het is een beeld dat lijkt op het carpale tunnel syndroom, alleen dan gaat het om een andere zenuw.

Hoe ernstig dit is is ook lastig aan te geven. In de meeste gevallen gaat het met rust en pijnstilling weer over, soms is een operatie nodig, waarbij het dak van de tunnel geopend wordt.
Toch wel verstandig om hiermee langs uw huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je nervus ulnaris, zo heet die zenuw, zit kennelijk af en toe klem.
Dat kan lokaal zijn, dus ergens in je elleboog of onderarm, maar het kan ook aan je nek liggen. Dat laatste komt heel veel voor. Ga naar een manueeltherapeut. Die kan dat gemakkelijk vaststellen. Een verwijzing is niet nodig. Wel moet je even nakijken of je aanvullend verzekerd bent hiervoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik heb die speldenprikken nu over mijn hele lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is raar, en heeft niks met die ene zenuw te maken.
Misschien vitamine B tekort of andere oorzaken.
Prikkelingen in het het lichaam duiden NIET op een specifieke neurologische ziekte. Mogelijk wel op iets systemisch zoals een tekort ergens aan. Je moet nu wel naar je huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En die vingers die tintelen en op dat moment wat ongevoeliger zijn hoort dat er ook bij?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat tintelende vingers ook minder gevoelig zijn, is normaal.
Maar tintelende vingers hoor je niet te hebben natuurlijk.