Heb ik last van droge ogen?

Laatste maanden heb ik last van mijn ogen, ik zit zo ongeveer 2 uurtjes per dag achter de computer soms wat langer als ik aan het gamen ben en mijn ogen doen hier denk ik pijn van. Dus laatste tijd heb ik last van mijn ogen vooral een soort branderig/pijn gevoel, ik ben al naar de opticien geweest maar ja die had mij geen goed antwoord gegeven. Deze week druppel ik mijn ogen ook al en dit helpt een beetje. Ik heb dus gegoogled en dus kwam ik er achter dat soms een branderig gevoel kan veroorzaakt worden door droge ogen maar er stond geen geneesmiddel bij.Ik heb trouwens ook een paar rode bloedvaatjes die mijn oog lid berijken maar dat zijn er maar 2 dus ja.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oogdruppels die ik gebruik zijn WALA Euprasia Augentraupfen

Toegevoegd na 39 minuten:
Zijn er dan ook van die bijv. druppels waarbij je het droge oog probleem voorgoed kan oplossen?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb er trouwens alleen `s avonds last van.
En iedereen bedankt voor de antwoorden

Toegevoegd na 1 uur:
een beetje in de middag

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ken dat probleem,wat zeer goed helpt zijn volgende oogdruppels:Nieuw bij A.Vogel! A.Vogel Oogdruppels voor de behandeling van droge, vermoeide of rode ogen. De Oogdruppels van A.Vogel bevatten twee 100% natuurlijke ingrediënten die zorgen voor een snelle en langdurige bevochtiging en helpen bij het behoud van voldoende traanvocht. De oogdruppels zijn ook geschikt voor dragers van contactlenzen.
Wel vaak genoeg indruppellen.
Wat ook zeer goed helpt,maar wel wat duurder zijn Oguton caps,dit eventueel in combinatie met de oogdruppels zeker gedurende de eerste weken.

Omschrijving

Gebruik

Intensief lezen, autorijden, TV-kijken of computerwerk?

Oguton, de complete formule voor een scherp zicht en fitte ogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie nu dat je al euprasia gebruikt,maar dit is niet specifiek genoeg voor droge ogen.

Toegevoegd na 1 uur:
Het probleem voor goed oplossen bestaat niet...maar wat minder vaak aan een stuk achter computer kan helpen,en zeker na de winter zal je zien dat je er minder of geen last meer zal van hebben,het is dus vaak alleen maar een winter probleem.
fremar
10 jaar geleden
fremar
10 jaar geleden
die mag je zo lang gebruiken als nodig,na een 2-tal weken zal je gevoelig betere ogen hebben maar dan mag je toch niet vergeten van tijdig in te druppellen,zorg ook voor voldoende vocht in de ruimte waar je verblijft bv water op vuur of radiators.Dus zeker ook maatregelen tegen te droge lucht.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overige_oogziekten/droge_ogen/
Een branderig gevoel van de ogen kan inderdaad heel goed komen door droge ogen. De oorzaak ligt echter vaker bij omgevingsfactoren dan bij het oog zelf. Het kan zijn dat je te weinig traanvocht aanmaakt of dat de traanfilm niet stabiel is. Dat komt bijvoorbeeld voor bij de ziekte van Sjögren, een auto-immuunaandoening waarvan droge ogen en slijmvliezen één van de vele klachten is. Heb je meer klachten die hierop kunnen duiden (zoals extreme vermoeidheid, gewrichtsklachten, naast droge ogen ook een droge mond) dan kun je je hierop laten testen. Je huisarts kan je doorverwijzen.

Maar zoals gezegd: meestal zijn het omgevingsfactoren. Kijken naar een computerscherm kan meespelen, dat noem je zelf al. Vaak ga je daarbij onbewust ook minder knipperen, zeker als je inspannend bezig bent. Ga hier eens bewust op letten, dat kan al veel schelen. Verder is een droge omgevingslucht een beruchte factor: airco, ventilatorkachels en verwarming in het algemeen. Heb je een vermoeden dat dit meespeelt, plaats dan luchtbevochtigers in huis of op kantoor. Wat simpele bakjes water op de vensterbank zijn al prima. Bijvullen als het water is verdampt. Een andere oorzaak kan simpelweg slaaptekort zijn. Vaak krijg je dan ook wat rode ogen en soms zie je ook gesprongen adertjes. Sommige mensen hebben de gewoonte om met hun ogen (deels) open te slapen, dat kan ook enorm droge ogen veroorzaken. Alles wat iemand belemmert om de ogen te sluiten of voldoende te knipperen (spierzwakte van de aangezichtsspieren, een gezwollen ooglid door een ontsteking, gewoonte, veel ingespannen turen, etc.) kan dergelijke klachten verergeren.

Je kunt inderdaad vrij verkrijgbare oogdruppels gebruiken, bij de meeste drogisterijen en apotheken hebben ze er diverse. Ik zou dan zelf één van de middelen nemen die ook daadwerkelijk geregistreerd zijn als geneesmiddel bij droge ogen. Een heel aantal daarvan is ook zonder recept verkrijgbaar, vraag er eens naar bij je apotheek. Werken die middelen niet, dan kan je huisarts je een ander middel voorschrijven.

Maar branderige ogen hoeven niet per se droge ogen te zijn. Je kunt ook vermoeide ogen hebben, of bijvoorbeeld aan een (nieuwe) bril toe zijn. Probeer uit te vinden wat precies de oorzaak is. Bij droge ogen heb je vaak ook het gevoel dat er zandkorreltjes in zitten. Als oogdruppels bij droge ogen je verlichting geven, zijn ze waarschijnlijk inderdaad wat droog. Als bovenstaande adviezen dan niet voldoende werken, vraag dan je huisarts om advies.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie reactie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op je aanvulling: nee, oogdruppels kunnen dit niet langdurig olossen. oogdruppels tegen droge ogen werken zolang je ze gebruikt. Zou je dus stoppen met ze te gebruiken, dan zullen de klachten terugkomen zolang er niets aan de oorzaak gedaan wordt of kan worden. Wel werkt een ooggel vaak wat langer dan druppels. En als je echt te weinig traanvocht zou hebben, kan een oogarts eventueel met een kleine ingreep de traanbuisjes dichtmaken met een soort plugje. Daarmee wordt de afvoer geblokkeerd en zal het traanvocht langer op het oog blijven liggen. Maar ook als er duidelijk een tekort aan eigen traanvocht is, blijven oogdruppels de eerste optie. Er is ook wat discussie over hoe zinvol die ingreep nu eigenlijk is. Daarbij is ook dat uiteindelijk geen definitieve oplossing: na verloop van tijd kan zo'n plugje losraken en moet overwogen worden of er een nieuwe geplaatst moet worden of niet. Maar het beste is natuurlijk de oorzaak behandelen. Als een droge lucht de oorzaak is, of langdurig beeldschermwerk, of als je geen goede correctie hebt van een eventuele bril (voor lezen en beeldschermwerk heb je met name vanaf een jaar of 40 vaak andere glazen nodig dan voor je gewone bril) dan kun je extra last krijgen van droge ogen omdat je door het turen minder knippert en je ogen daarmee niet goed vochtig houdt. Het feit dat je klachten vooral later op de dag voorkomen, suggereert dat er een verband is met de belasting voor je ogen.
Ik heb dit ook gehad. De oplossing is eigenlijk heel simpel: minder (ongeveer 1 uur) achter de computer zitten. Bij mij werkte het ongeveer naar 2 tot 3 weken.