Vaak wel, maar het hoeft niet.

Op de meeste labformulieren kan "standaard bloedonderzoek" worden aangekruist. Dan wordt HB/MCV getest, de bezinking, leukocyten, glucose en TSH (indien afwijkend ook FT4 is dan meestal de regel). Soms moet de huisarts dan ook nog aankruisen welke van die vijf dingen er getest moeten worden, dus het is dan nog niet zeker dat ook alles wordt meegenomen. Maar het behoort dus wel tot één van de meest aangevraagde bepalingen.

Een huisarts kan natuurlijk ook specifiek onderzoek laten doen naar infectieziekten, anemie, of ontstekingswaardes. Dan wordt zeker niet altijd ook het TSH bepaald. Het hangt dus van de aanleiding voor het bloedonderzoek af.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, en sommige huisartsen maken geen gebruik van dit soort geclusterde onderzoeken, maar kruisen gewoon bij de individuele bepalingen aan welke onderzoeken ze willen zien. En dan wordt natuurlijk echt alleen aangekruist wat de arts graag uitgesloten of onderzocht wil hebben. Als er dan geen aanwijzingen zijn voor een schildklierprobleem, zal dit niet onderzocht worden.

Maar afwijkingen van de schildklier komen redelijk vaak voor, en kunnen een heel breed scala aan klachten geven. Dus ook bij de wat vagere symptomen zoals algehele vermoeidheid of spierpijnen, zal een huisarts vaak het TSH laten bepalen als er bloedonderzoek wordt gedaan. Net zoals er vrij standaard naar anemie (bloedarmoede) wordt gekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee een arts zal laten onderzoeken wat hij nodig acht. Daar kunnen schildklier waardes bijzitten, maar je kan wel zelf aangeven waarom je daarop getest wil worden, bv omdat het veel in je familie voorkomt, dergelijke informatie heeft een arts niet altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Test waardes schildklier (TSH in dit geval) staat wel in de top 5 van bloedbepalingen. Wordt dus nogal eens aangevraagd.