Waarom kraakt mijn linkerschouderblad bij strekken van de arm ?

Hallo,

Om de een of andere reden kraakt mijn linkerschouderblad als ik mijn arm tot het uiterst strek en vervolgens al dan in dezelfde houding mijn arm naar links (dus naar buiten buiten) beweeg. Ook kraakt hij als ik mijn arm gestrekt naar boven houd en naar achter beweeg of aanspan. Ik ben al bij de fysiotherapeut geweest, echter zegt deze dat het pezen zijn die over elkaar schuiven. Ik ben een fanatieke fitness beoefenaar, en hoewel ik er alleen last van heb als ik deze houding aanneem vraag ik mij toch nog steeds af of dit ernstig kan zijn. Heeft iemand enig idee wat ik moet doen of wat het mogelijk zou kunnen zijn? Alhoewel ik het zo kan laten maak ik mij zorgen voor klachten in de toekomst.

Mvg Chris
20 jaar oud

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Hiervandaan kan ik niet beoordelen of het je schoudergewricht is, dus de kop in de kom, of het schouderblad dat over de borstkaswand heen glijdt en kraakt.
Overigens zijn beide soorten kraken klinisch niet erg relevant in de meeste gevallen. Is het inderdaad je schouderblad dat kraakt, dan is er feitelijk geen sprake van een krakend gewricht. Het schouderblad over dethoraxwand is eigenlijk geen gewricht, maar functioneert wel als zodanig. In elk geval, en dat is wat je weten wilt, kan het kraken hiervan geen kwaad. De reden is dat er geen sprake is van gewrichtsvlakken met gewrichtskraakbeen dat kan slijten. Die zitten er namelijk niet. Je hoort dus de spieren en pezen over de bobbelige ribbenkast heen knarsen. Let er bij de fitness wel op dat je je schouders vooral op stabiliteit traint. Kracht alleen is niet voldoende. Je moet die kracht gecoördineerd en gestabiliseerd gebruiken. Een schouder kan namelijk gemakkelijk blesseren en is ook gevoelig voor het uit de kom schieten. Houdt het corset rondom je schouders die door je speieren wordt gevormd, stevig. Dat geldt ook voor de overigen gewrichten eigenlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor je reactie, Ik zal het even aankijken en vooral rotator cuff oefeningen erbij pakken. groetjes