Er zijn nierstenen bij me ontdekt. Mag ik nog wel superfoods i.v.m. het hoge aantal eiwitten?

Weet niet meerw at ik mag en niet mag eten. Eet graag superfoods maar ben bang dat het niet goed is.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
'superfoods' zijn niet nodig als je gewoon gezond eet. kijk eens wat je binnen krijgt aan vitamines en dergelijke, grote kans dat je die dure producten niet meer nodig hebt. Zelf eet ik alleen nog maar chiazaad en lijnzaad.
Ritsuka
10 jaar geleden
en ik denk dat je zoiets beter kan overleggen met je arts, hoeveel eiwitten je op een dag mag
Ritsuka
10 jaar geleden
lijnzaad is gewoon om meer vezels binnen te krijgen op een makkelijke manier, het heeft geen smaak en je kunt het overal doorheen doen.

Antwoorden (1)

Mensen met neersteenvorming door een teveel aan calcium in de urine worden niet geadviseerd om minder calcium te eten. Een calciumarm voedingspatroon is namelijk slecht voor het beendergestel.

Bij stenen op basis van teveel oxalaat in de urine is het wel verstandig om oxalaatrijke voedingsmiddelen te beperken. Rijk aan oxalaat zijn onder meer fruitsoorten als bessen, aardbeien, vijgen en pruimen. Ook groenten als bonen, selderie, tomaten, rabarber en spinazie, rode biet, en noten zoals amandelen, cashewnoten en pinda’s bevatten veel oxalaat. Dit geldt ook voor tarwezemelen, chocolade en dranken als chocolademelk, thee en tapbier.

Als de stenen urinezuur bevatten, moeten patiënten afzien van voedingsmiddelen die rijk zijn aan purine. Daaronder vallen alle soorten vlees, vis en gevogelte, en ook vleesextracten, zoals bouillon. Gebruik max. 75 gr. dierlijk eiwit . Mogelijk kan het gebruik van veel groente en fruit steenvorming tegengaan. Door grote hoeveelheden groente en fruit te eten komt er namelijk meer citraat in de urine terecht en deze stof remt het neerslaan van het teveel aan bepaalde stoffen in sterke mate af. Sinds de komst van het medicijn allopurinol, dat de vorming van urinezuur uit purine remt, hoeven patiënten zich echter niet meer strikt aan dit dieetvoorschrift te houden. Het duurt overigens enkele weken tot maanden voordat dit middel effect heeft.