Ik heb heel snel en vaal het gevoel dat ik moet plassen, dokter kan niks vinden. Wat kan het zijn en wat te doen?

Ik ben al een aantal keer langs de dokter geweest, om blaasontsteking te testen, maar niks bleek uit.

Ik heb nogsteeds het gevoel dat ik erg vaak naar de WC moet gaan, met het gevoel dat ik weg nodig moet, maar er niet heel veel uitkomt.

Wat kan het dan wel zijn en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik lees in 1 van je reacties dat je op een dag overdag maar 2x naar de wc moest om te plassen. Dat is te weinig. Je moet overdag 3x-4x naar de wc gaan om blaasproblemen te voorkomen. Drink je overdag wel genoeg?
Het zou kunnen dat je nu blaaskramp hebt. Dan kun je ook het gevoel krijgen dat je moet plassen en dat er dan weinig komt. Bij blaaskramp kan je blaas niet altijd alles in 1x keer kwijt. Dan krijg je dus het gevoel dat je heel vaak moet en dat er dan weinig komt.
Ik had tot voor kort nog nooit van blaaskramp gehoord maar ik heb dezelfde klachten en toen opperde mijn huisarts dat het blaaskramp zou kunnen zijn.
Een echte oplossing had hij ook niet, behalve dus proberen overdag wat meer naar de wc te gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het woordje nu in de 4e zin moet weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Meest voorkomende oorzaak: overactieve blaas, waarbij de blaas sneller aangeeft 'vol' te zitten dan daadwerkelijk het geval is. Merk je aan het vaak doen van relatief kleine plasjes. Dat kan te maken hebben met de bekkenbodemspieren, als die te gespannen zijn drukt dat als het ware tegen de blaas waardoor die denkt 'vol' te zitten.

Het kan ook komen door een meer neurologische oorzaak, waarbij de blaas zo'n signaal geeft zonder een duidelijke oorzaak. Of het is ontstaan door een gewoonte, vaak nadat iemand (meestal een vrouw) een (paar) keer een blaasontsteking heeft gehad, waardoor het gewoonte is geworden om steeds kleine beetjes te plassen en de blaas op den duur ook op die manier de aandrang gaat aangeven.

Het kan ook het tegenovergestelde zijn: de blaas kan niet goed leeggeplast worden, zodat elke keer urine achterblijft. Als de blaas al half vol zit, zal hij sneller opnieuw helemaal vol zijn. Ga je dan naar de wc, dan leegt de blaas zich weer voor de helft dus plas je minder dan je zou verwachten met zo'n volle blaas. Dit komt minder vaak voor en dan vaak bij ouderen of bij mensen met een bekend neurologisch probleem, hoewel het ook spontaan kan ontstaan.

Wat je eraan kunt doen? Bij een overactieve blaas helpt bekkenbodemtherapie vaak redelijk. Als het vooral een gewoonte is, kan ook getraind worden om het moment van naar de wc gaan langzaamaan steeds meer uit te stellen. Werkt dat niet afdoende, dan kan medicatie effectief zijn en in extreme gevallen (waarbij vaak ook sprake is van incontinentie) zijn er nog mogelijkheden als het botox injecties in de blaasspier, bijvoorbeeld.

Als het komt doordat je niet goed leeg kunt plassen, kan soms medicatie helpen en soms kan de continentieverpleegkundige iemand aanleren om met druk vanuit de buik de blaas leeg te krijgen of door kloppen op de blaas de plasreflex op te wekken. Werkt dat niet, dan is - afhankelijk van hoeveel urine er eigenlijk achterblijft in de blaas - regelmatig katheteriseren vaak de beste optie.

Hoe dan ook zal er eerst verder onderzoek gedaan moeten worden, ten minste om te zien of er urine achterblijft in de blaas na het plassen. Als het beeld heel duidelijk een overactieve blaas is, kan in eerste instantie een behandeling ingezet worden door de huisarts, maar anders is het echt werk voor de uroloog. Als er tot nu toe bij jou alleen is gecontroleerd op blaasontsteking, kun je toch niet zeggen dat 'de dokter niets kan vinden', want echt onderzoek is er dan nog niet gedaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie in een vorige vraag dat je een man bent: een vernauwing van de plasbuis, bijvoorbeeld door een vergrote prostaat kan ook een rol spelen maar sowieso kan een man sneller last krijgen van vernauwingen omdat de plasbuis nu eenmaal langer is dan bij ons vrouwen. Ook dat kan ervoor zorgen dat je moeilijker uit kunt plassen en daardoor vaak naar de wc moet en kleine beetjes plast. Maar ook niet goed uit kunnen plassen kan trouwens aan een te gespannen bekkenbodem liggen (zowel bij mannen als vrouwen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat lijkt me aan de hand van de hier gestelde vraag inclusief uitleg zeer onwaarschijnlijk. Bij polyurie plast iemand juist vaak grote hoeveelheden, VS heeft vaak veel aandrang, maar plast dan kleine beetjes. Dat duidt echt op een probleem met de bekkenbodem of eventueel een overactieve blaas (of een lichte tot matige retentie, maar dat komt wat minder vaak voor) en niet op een metabool probleem. Daarbij gaat polyurie bij diabetes samen met polydipsie, dus veel drinken, en komen die symptomen pas voor bij een echt ernstige hyperglykemie waarbij het onwaarschijnlijk is dat polyurie en polydipsie de enige symptomen zouden zijn.