Kan je denkvermogen verminderen als je intensief sport?

Er zijn enkele gevallen bekend waarbij mensen 'dommer' worden of 'een slechter denkvermogen' krijgen. Althans zeggen zij zelf dat zij denken dat dit zo is. Is het werkelijk mogelijk om dommer te worden van sporten oftewel hoe meer je sport hoe dommer je wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Neen, integendeel!

Sporten heeft invloed op hoe we ons voelen. Hoewel de eerste tien minuten van de training vaak afzien is, gaan we ons meestal steeds lekkerder voelen tijdens het sporten. Ook de 'rush' na het sporten is bekend; mensen voelen zich positiever, meer ontspannen en hebben een betere concentratie wanneer ze net getraind hebben. In dit artikel lees je waardoor dit gevoel wordt veroorzaakt.

Sporten heeft invloed op een aantal belangrijke stoffen in ons lichaam. Ten eerste worden onze hormonen beïnvloedt door onze fysieke activiteit; zo neemt tijdens het sporten de hoeveelheid adrenaline, noradrenaline, GH, ACTH, glucagon, T3 en T4 toe in ons lichaam. Ook testosteronwaarden stijgen licht tijdens het sporten. Gevolg van al deze veranderingen? We voelen ons energieker en ons lichaam is goed voorbereid met de 'stressor' van het sporten om te gaan. Wellicht belangrijk om te weten; de belangrijkste hormonen voor een energieker gevoel (adrenaline en noradrenaline) komen pas echt op gang bij een belasting vanaf een bepaald punt (50% VO2 max waarschijnlijk). Het is dus nodig enigszins serieus te sporten wil je dit effect krijgen.

Naast hormonen zijn er nog twee andere categorieën stofjes die belangrijk zijn voor ons gevoel: neurotransmitters en endorphinen. Allereerst de neurotransmitters; deze stofjes zijn verantwoordelijk voor het overbrengen van 'boodschappen' in ons brein. De bekendste hiervan zijn wellicht serotonine en dopamine, de stofjes die gelinkt worden aan (o.a.) depressies. Onderzoek naar neurotransmitterwaarden tijdens het sporten is echter schaars door de complexe meting hiervan. Tot nu toe lijkt het er echter sterk op dat sporten leidt tot een acute verhoging van dopamine. Gevolg: we voelen ons minder moe en het 'beloningsgebied' (dorsale striatum) wordt gestimuleerd. Later tijdens het sporten neemt ook de hoeveelheid serotonine toe, wat o.a. invloed heeft op ons gevoel van vermoeidheid en verzadiging. Een stijging van serotonine leidt er (in combinatie met een lage bloedsuiker) toe dat we ons moe gaan voelen. Dit effect komt vaak tot stand na zo'n 90 minuten; inname van suikers (Gatorade e.d.) kan dit effect vertragen.

Toegevoegd na 21 seconden:
Zie weblink om verder te lezen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee , bij normaal intensief sporten zelfs het tegen over gestelde dus dat het je hersens positief beïnvloed . Maar bij langdurig extreem sporten zeg bij een tennis wedstrijd bij een 5 setter dan moet je niet vlak na of tijdens de wedstrijd verwachten dat ze top presteren nee . Onder die extreme omstandigheden verlies je een stukje denk vermogen je bent fysiek afgemat , staat stijf van stress hormoon nee dan staat alles in teken van vechten of vluchten niks geen denken er ontstaat helaas dan ook een soort koker denker ( bewustzijnsvernauwing ) heb je dat heel vaak of extreem lang achter elkaar dan kan als je daar gevoelig voor bent een soort blijvende stress stoornis van over blijven . Zo als in oorlog situatie's , onder dwang hard werken of sporten . Nee in een gezond lichaam zit vaak een gezonde geest ( dat vonden de Grieken ) wel is het vaak, bij boosheid of kwaadheid verlies je voor het moment direct een paar intelligentie punten en ja als je er toch al niet veel hebt :( dan loopt het fout . :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, normaal mag je verwachten dat je beter kunt denken bij meer sporten omdat je stress word afgebouwd, en motorische oefening/training, ook leid tot betere hersenprestaties.
Alleen als je op topsportniveau traint kan je lichaam natuurlijk wel onder continue stress staan. Dit geeft (net als geestelijke stress) een vermindere werking van de hersenen/geheugen.