Is appelazijn slecht als je artrose hebt?

Ik heb artrose in mijn handen. En nu vraag ik mij af of je in de ochtend een glas water kan drinken met wat appelazijn.
Ik heb nl. gehoord dat zuren slecht zijn als je artrose hebt!

12.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
waarom wil je dit elke dag gaan drinken?
en heb je voor mij de link naar het wetenschappelijk onderzoek dat zuur eten/drinken slecht is met artrose?
Want naar mijn weten neutraliseert dit gewoon in je maag door de maagsappen.
bamibal
10 jaar geleden
Een glaasje water met azijn is vele malen minder zuur dan je maagsappen. Ik denk niet dat het kwaad kan. De pH van appelazijn is zelfs nog hoger dan die van cola.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Bamibal. Dat de ph van cola lager is zegt niks. In cola zit veel fosforzuur. Ik ken geen nadelen van een beetje azijn,
wel veel mogelijke voordelen.
https://www.wanttoknow.nl/overige/azijn/
bamibal
10 jaar geleden
@Jackd: waarom zegt dat dan niks? Ik geef alleen aan dat cola veel zuurder is dan appelazijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zuur in cola is niet gezond, je zou een vergelijking kunnen maken met iets zuurs dat wel als gezond gezien wordt.
Maar je bedoelt waarschijnlijk dat het niet slechter is dan cola, dan ben ik het met je eens.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het zuur in cola is, als ik het goed heb, fosforzuur. Het schadelijke daarvan zit in het eerste deel van het woord, niet in het tweede deel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@elothomas, Weet je, verzuurde gedachten zijn veel slechter voor eender welk onderdeel van ons gestel dan verzuurde of zuurhoudende levensmiddelen. Als je gelooft dat iets ofwel slecht ofwel goed is voor jezelf dan zal je jezelf ook als dusdanig instellen (programmeren) en dan draait de werkelijkheid zich ook daadwerkelijk naar jouw geloof. Bepaal dus zelf wat jij als goed ervaart voor jezelf.
En ja, om dat te ontdekken zal je al eens wat eten of drinken dat niet zo goed bevalt maar dat brengt zeker geen blijvende letsels met zich mee als je rustig aan experimenteert en als je goed naar de signalen van jouw lichaam luistert. Niemand is identiek dus bestaat er geen toverdrankje dat door iedereen gelijktijdig als ideaal wordt ervaren. Pik uit het massale aanbod datgene waarvan jij overtuigd bent dat het jou zal lonen en test het 1 week uit zonder iets aan de reeds bestaande eet- en drinkgewoonten te veranderen. Dat is op zich al geen makkie als je geen vaste eet- en drinkgewoontes hebt ;-)
maar het is wel een mogelijkheid om uit te vissen wat wel bij jou past en wat niet. Liefs en veel Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een gezonde + voor de vraag ;-)

Antwoorden (2)

Wat je eet en drinkt heeft geen invloed op de zuurgraad van het lichaam. Gelukkig maar, want de zuurgraad van het lichaam is heel belangrijk voor onze gezondheid. Daarom wordt die zo enorm nauwkeurig geregeld.

Of je nu iets zuurs of iets basisch drinkt, het maakt geen fluit uit. De maag zal eerst alles enorm zuur maken. Dat is nodig voor de vertering, en ook om bacteriën te doden - de maag weet immers niet of jij misschien besmet water hebt gedronken.

De maag zal dus zien dat de zuurgraad afneemt. De maagpoort (dat is de verbinding van de maag naar de darmen) zal dan sluiten, om te voorkomen dat bacteriën het lichaam inkomen. De maag zal de zuurgraad terug op peil brengen. Pas wanneer dat is gelukt, en dus de vertering is gelukt en de bacteriën dood zijn, opent de maagpoort zich weer.

Dus wat je ook eet of drinkt, de halfvloeistof die de darmen ingaat is *altijd* zuur. Heel erg zuur.

De darmen beginnen met het neutraliseren van dat zuur. Ze maken de darminhoud licht basisch.

Na de darmen komen voedingsstoffen in het bloed. Dat heeft zijn eigen heel precieze zuurtegraadregulatie.

Dus van maag tot bloed hebben we al drie onafhankelijke correcties van de zuurgraad. Daardoor maakt het echt geen fluit uit hoe zuur of basisch je voeding is: je lichaam corrigeert alles en regelt het zo dat de interne zuurgraad altijd goed is, onafhankelijk van de zuurgraad van je voedsel.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet de darmen maar de alvleesklier neutraliseert het zuur, dat gebeurt in de twaalfvingerige darm.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003640.html "Na de darmen komen voedingsstoffen in het bloed"
Na de darmen komt bij mij het toilet. ;-)
Sommige voedingsstoffen worden zelf al in de mond opgenomen, het grootste gedeelte in de dunne darm.
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt, het is de alvleesklier. Ik heb het wat te kort door de bocht geschreven. De neutralisatie van de zuurgraad gebeurt IN de darm DOOR secreten van de alvleesklier. Feit blijft dat er al lang voor dat moment niets meer te merken is van de zuurtegraad van het voedsel. Er worden ook stoffen direct vanuit de mond opgenomen in het bloed. Alcohol is een bekend voorbeeld, maar er zijn er meer. Ook daar geldt dat dit niet merkbaar van invloed is op de zuurgraad van het bloed. Dat komt in eerste instantie doordat het bloed een chemisch gebufferde oplossing is, die automatisch zijn zuurgraad behoudt, ook wanneer je er zuur of base aan toevoegt. In tweede instantie, dus in het geval de chemische buffering niet voldoende is, heeft het lichaam meerdere manieren om alsnog snel de zuurgraad te corrigeren. Hierin spelen ademhaling en nieren de hoofdrol, geholpen door lever en hormonen die stofwisselingsprocessen aan- of uitzetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zuurtegraad van het bloed is nauwelijks te beïnvloeden, maar ook dat is te kort door de bocht.
De stoffen, voornamelijk mineralen die dit evenwicht in stand houden zijn niet onbeperkt aanwezig en omdat het zo belangrijk is gaat dat weer ten koste van iets anders.
Ritsuka
10 jaar geleden
yes :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed, nu wordt het wat chemisch-technologisch. Als het bloed te zuur dreigt te worden, moeten er zuur-ionen worden weggewerkt. Dat zijn H3O+ ionen. Die zijn positief. Om die weg te werken, moeten ook negatieve ionen worden weggewerkt. Dat zijn veelal Cl- ionen, maar het kunnen ook fluoride-ionen zijn, PO3 of PO5, SO4, en nog zo wat. Als het bloed te basisch dreigt te worden, moeten er base-ionen worden weggewerkt. Dat zijn OH- ionen. Die zijn negatief. Om die weg te werken, moeten ook positieve ionen worden weggewerkt. Dat zijn veelal Na+ ionen, K+ ionen, Ca+ ionen, Mg+ ionen, NH4+ ionen, enzovoort. In dat laatste zit hem de kneep. Die positieve ionen zijn veelal metaalionen die het lichaam nodig heeft. Het bovenstaande rijtje is natrium, kalium,calcium en magnesium - allemaal voorbeelden van essentiële mineralen. Met andere woorden, als het bloed te basisch dreigt te worden, zullen de nieren (noodgedwongen) mineralen moeten uitscheiden. Dat is niet fijn, want het kan leiden tot een tekort aan die mineralen. Maar ja, te basisch bloed is een noodsituatie, dus liever op termijn een tekort aan mineralen dan nu serieuze problemen door een onjuiste zuurgraad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of goed eten en stabiel bloed.
(helemaal met je uitleg eens)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Cryofiel, Wat je eet en drinkt heeft wel degelijk een invloed op de zuurtegraad van het lichaam.
Indien je gevarieerd eet en drinkt zal elk onderdeel van ons lichaam optimaal functioneren.
Doch als je eenzijdig eet of drinkt komen er bepaalde functies in disbalans en daardoor wordt onze zuurtegraad wel degelijk beïnvloed. Dus indien de vraagsteller elke ochtend consequent water met appelazijn drinkt en verder niets aan diens eet en drinkgewoontes verandert dan zal er na verloop van tijd wel degelijk een verschil in pH waarde ontstaan ten opzichte van de metingen op dag van haar gewijzigde drinkgewoonte.
Ik spreek me in dit geval niet uit of het resultaat van het drinken van water en appelazijn ten gunste of ten nadele van de artrose is maar er zal wel degelijk een afwijking in zuurtegraad of pH van het lichaam ontstaan. Jouw theorie gaat dus enkel op voor extreem optimale omstandigheden waarin alles optimaal functioneert waardoor het er op lijkt dat niets van hetgeen we innemen een afwijkende invloed heeft. Ik begrijp totaal niet hoe jij aan deze overtuiging komt. Lees misschien eens de volledige tekst van bijgevoegde links en stel jezelf dan nog eens de vraag in hoeverre jouw antwoord klopt? http://www.powerdetox.nl/DetoxInformatie/TestjepH%28zuurgraad%29.aspx http://nl.wikipedia.org/wiki/Zuur-base-evenwicht_%28bloed%29 Liefs en fijne dag nog!
Cryofiel
10 jaar geleden
"Disbalans" is een kreet die voornamelijk in de onbewezen "genees"hoek wordt gebruikt. De zuurtegraad is - gelukkig - niet te beïnvloeden door de voeding. Als je elke dag vijf citroenen eet, wordt je lichaam daar echt niet zuurder van. En dat is maar goed ook! Als een parameter die zo enorm belangrijk is voor onze gezondheid, zo eenvoudig zou kunnen worden verstoord, zouden wij niet lang van onze gezondheid kunnen genieten. Je kunt best eens flink zuur eten. Of flink basisch eten. Dat heeft dan invloed op de zuurgraad van de maaginhoud. Maar dat is tijdelijk. De maag merkt de veranderde zuurgraad, en zal die corrigeren. De maag blijft net zolang maagzuur produceren tot de zuurgraad op het optimale peil is. Als je dus vijf citroenen eet, zal de maag maar een beetje maagzuur produceren. Meer is niet nodig omdat je zelf al zoveel zuur hebt gegeten. Als je daarentegen flink basisch eet, zal de maag extra veel zuur produceren. Dat is in dit geval nodig om de zuurgraad weer op peil te brengen. Dus wat je ook eet, de maag produceert meer of minder maagzuur, net wat nodig is om de zuurgraad van de maaginhoud weer op peil te brengen. Na deze aktie heeft de maaginhoud weer de normale zuurgraad bereikt. Die is niet afhankelijk van wat je eet. Pas nadat de maag deze correctie heeft gedaan, mag de maaginhoud verder richting de darmen. Conclusie:
--  De zuurgraad van de maag is te beïnvloeden.
--  Dit is echter een tijdelijjk effect: de maag zal deze
    ongewenste situatie corrigeren.
--  Na passage door de maag is de zuurgraad hersteld.
--  De zuurgraad van wat uit de maag komt, is niet afhankelijk
    van de zuurgraad van je voedsel. Het lichaam zal dus altijd de optimale zuurgraad behouden.
Ik heb zelf geen ervaring met appelazijn maar het schijnt een goede aanvulling te zijn op ons drank en eetgewoonten te zijn, ongeacht het wel of niet hebben van artrose.

Boven is al te lezen dat de mineraalhuishouding aangesproken wordt. Deze is echter op een eenvoudige en vooral goedkope manier weer aan te vullen , en wel met inname van (opgelost) Keltisch zeezout of Himalaya zout. Deze zijn nog rijk aan essentiële mineralen.
Zie als voorbeeld:
http://www.ahealthylife.nl/keltisch-zeezout-en-himalayazout-wat-is-het-verschil/

Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Beide alternatieve zouten zijn nog steeds voor het overgrote merendeel identiek aan gewoon normaal zout. Ze zijn eigenlijk gewoon normaal zout met een heel klein beetje mineralen erbij. Als het je om die mineralen te doen is, kun je dus ook gewoon een toevoeging gebruiken die die mineralen bevat. Dat is beter dan extra veel Keltisch zeezout te gebruiken, want onze zoutconsumptie is toch al veel te hoog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1x per dag 1 telepeltje opgelost H- zout (sole) in een glas water is voldoende voor de dagelijks benodigde mineralen. Gewoon zout (Natriumchloride) is na het ondergaan van bewerking ontdaan van zeker 82(?) mineralen. Inderdaad, in kleine hoeveelheden, maar wel zeer essentieel. De natuur gaat uit van het geheel en een samenhang daarin.Als we nu strikt Natriumchloride (NaCl) tot ons nemen dan zal het eenmaal in het lichaam weer opzoek gaan naar de mineralen die ontbreken om weer een harmonie te vormen. Dit lenen kost je lichaam dus mineralen. Het beste is om te kiezen voor compleet zout dat de mineralen in je lichaam aanvult in plaats van ontneemt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat is H- zout? Mineralen verkrijgen we ook uit groenten, fruit en vlees. Echt niet alleen uit zout. Gelukkig maar, want in onze historie hebben we eeuwenlang niet de beschikking gehad over zout. Zout is dus niet nodig; hetzelfde geldt daarom voor de mineralen die in zout zitten. NaCl dat "op zoek gaat" naar mineralen en een "harmonie" wil vormen? Welke nieuwe scheikundige wetten heb jij ineens ontdekt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor het antwoord en de verduidelijkende toevoeging
Cryofiel
10 jaar geleden
Wat kan er nu verduidelijkend zijn aan een foute redenatie?