Is hypermobiliteit erfelijk bepaald?

Hoe komt het dat sommige mensen hypermobiel zijn? Is dit een erfelijke 'afwijking' of is het absoluut niet te voorspellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede vraag! Volgens mij is het nog niet bewezen dat het erfelijk is. Ik ben zelf erg hypermobiel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(sorry, te vroeg op de knop gedrukt)
..en een van mn twee kinderen heeft het ook. We hebben beide vrij snel last van blessures aan de gewrichten.
Ik ben dus erg benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ook. Ik ben zelf iets mobieler dan normaal maar niet genoeg om hypermobiel te heten. Mijn schouders zijn behoorlijk los, de rest van mijn lichaam doet wel gewoon.
Mijn zusje is wel erg lenig, maar ik ken niemand in mijn familie die hypermobiel is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
boeiende vraag +

Het beste antwoord

Hypermobiliteit is een (erfelijke) aanleg. Door veranderingen in het bindweefsel krijgen de gewrichtsbanden en het kapsel meer elastische eigenschappen. De banden zullen bij belasting niet strak opspannen maar juist wat meerekken. De gewrichten kunnen hierdoor verder dan normaal bewegen en vaak overstrekken. Het is dus een aanleg en geen aandoening. Net zo als bijvoorbeeld aanleg voor blauwe ogen of bruine ogen. Het komt in wisselende mate voor bij 4 tot 7% van de Nederlandse bevolking, afhankelijk van geslacht, leeftijd en ras. Hypermobiliteit wordt ook wel hyperlaxiteit genoemd.