Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Bij welke slaaphouding heb je het meeste baat bij voor je gezondheid?

Ik had ooit gelezen dat wanneer je op je zij ligt en je knieen een beetje gebogen houdt, dat dat het minste belasting heeft op je rug. Als je op je buik slaapt daarentegen dan zou het slecht zijn voor je organen. Op je rug slapen zou hierbij beter zijn. Ik had dit ooit gelezen, volgens mij in een Quest tijdschrift. Ik vroeg mij af bij welke slaaphouding je het meeste baat hebt voor je gezondheid. Misschien kent iemand een andere slaaphouding.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Rugligging Voor een afzonderlijke ondersteuning van het hoofd is een kussen nodig. De dikte van het kussen is evenredig met de kromming van de rug, hoe krommer hoe dikker. Een te dik kussen brengt een knik in de wervelkolom teweeg. Ook een te hard kussen veroorzaakt een knik. Bovendien wordt in een dergelijk geval een te grote drukkracht op het hoofd verwekt. Het kussen moet vervormbaar zijn en zowel het hoofd als de nek ondersteunen. In de rugligging kan de natuurlijke S-kromming van de wervelkolom in de lenden-bekkenstreek toenemen door de verkorting van de heupbuigers. Deze spieren verbinden de lendenwervelkolom met het dijbeen. Door verkorting van deze spieren wordt de wervelkolom in rugligging hol getrokken, wat pijn kan veroorzaken. De meest natuurlijke kromming van de lendenwervelkolom kan men behouden als de romp en het dijbeen een hoek van 135° vormen. Dat bereikt men wanneer het bed in het midden doorzakt of wanneer men in de zijligging slaapt. Zijligging Het hoofd en de halswervelkolom mogen niet afhangen, wat voor kan komen als de schouders relatief breed zijn. Om dat te vermijden dient een hoofdkussen de nek en het hoofd zo te ondersteunen dat de zijwaartse afbuiging binnen de perken blijft. De wervelkolom mag tussen de schouders en het bekken niet doorhangen, wat bij een smalle taille en relatief brede schouders en bekken het geval kan zijn. Het doorhangen van het laagste deel van de borst en lendenwervelkolom kan pijn veroorzaken. Bij personen met een wespentaille dienen de matras en de matrasdrager ter hoogte van de schouders, het bekken en de dijbenen dieper in te veren. Hoe zachter de bovenste lagen van de matras zijn (met behoud van de veerkracht), des te beter de wervelkolom horizontaal blijft. Buikligging Door de sterke draaiing van hoofd van links naar rechts in de buikligging wordt de wervelkolom in de nek zwaar belast. Dit draaien is nodig om goed te kunnen blijven ademen, maar zorgt vaak voor nek- en hoofdpijn. Om slapen in de buikligging te voorkomen kan er aan de voorkant van het pyamajasje of nachthemd een balletje of dikke knoop worden bevestigd. Dit zorgt er voor dat tijdens de slaap de buikligging niet wordt aangenomen wegens het ongemak.

Bronnen:
http://www.matras.nl/slaapadvies.html

Slapen op de rug wordt over het algemeen gezien als de meest ideale slaaphouding, omdat het lichaamsgewicht over een groot oppervlak wordt verdeeld. Het is belangrijk om de nek goed te ondersteunen en sommige mensen vinden het erg prettig om dunne kussens onder de knieholtes te leggen, om de benen zo goed mogelijk te ondersteunen. Een minstens zo gezond alternatief is slapen op de zij en is ook de meest voorkomende slaaphouding (ca 75%). De knieën moeten enigszins worden opgetrokken en de onderste arm voor langs de borst gaan, om volledig tot rust te komen. Daarnaast is het eveneens belangrijk om de nek goed te ondersteunen en er voor te zorgen dat er niet teveel druk komt op plaatsen waar het lichaam breder kan zijn (heupen, schouders). Deze druk kan worden opgevangen door het juiste matras te kiezen welke niet te stevig, maar vooral niet te zacht mag zijn. Verder kan de bovenste arm ondersteund worden door voor de borst een extra kussen te leggen. Op deze manier wordt de schouder en de arm ontlast.

Bronnen:
http://ebookworm.nl/de-beste-slaaphouding-...

De meeste mensen slapen het vaakst op hun linker zij. Dit is normaal gesproken ook de beste houding omdat daarbij de rechter long (de grootste van de twee) helemaal vrij ligt. Slapen op de rug kan bij diepe ontspanning tot slaapapneu leiden en dat kan zelfs de dood tot gevolg hebben. Ik zou me er niet druk over maken want je kunt jezelf wel dwingen om in een bepaalde positie in te slapen maar ieder mens draait tijdens de slaap en als je eenmaal slaapt heb je daar geen controle meer over tenzij je bepaalde houdingen onmogelijk maakt en de hele nacht in dezelfde houding liggen is zeker niet gezond. Je lichaam zal zelf wel op tijd een betere positie innemen tenzij je slaap te diep is door slaaptabletten of alcohol o.i.d.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100