Is je urine erg donker? Dan heb je wellicht te weinig gedronken. Dezelfde hoeveelheid afvalstoffen wordt dan afgevoerd in minder vloeistof. Je urine is daardoor geconcentreerder, waardoor ze sterker ruikt.

Er kunnen echter ook stofwisselingsziektes zijn die voor stinkende urine zorgen. Bij sommige stofwisselingsziektes is het lichaam niet in staat bepaalde afvalstoffen af te breken, bijvoorbeeld doordat een benodigd enzym ontbreekt. Die afvalstoffen hopen zich daardoor op in de bloedbaan. Uiteindelijk loopt de concentratie zo hoog op dat ze toch (onverwerkt) via de urine naar buiten komen, wat je in bepaalde gevallen kunt ruiken. Afhankelijk van de afvalstof kan de stof ook via het zweet naar buiten komen, wat zich uit in het ruiken naar (bijvoorbeeld) vis of aceton.

Ook sommige diabetespatiënten hebben, als ze hun suikerniveau niet goed regelen, last van een kenmerkende geur in de urine.

Ik zou daarom zeggen: zorg eens dat je een tijdje voldoende drinkt. Bijvoorbeeld een week lang (eigenlijk je hele leven lang, maar goed). Kijk of dat het probleem oplost. Doet het dat niet, leg je vraag dan voor aan een arts. Veel stofwisselingsproblemen zijn namelijk goed te behandelen, mits je er op tijd bij bent. Hoe later je ingrijpt, hoe langer de afvalstoffen zich in je lichaam hebben kunnen ophopen, dus hoe meer gevolgen dat heeft.

Toegevoegd na 3 minuten:

In onderstaande bronnen twee gerelateerde voorbeelden van wat ik hierboven beschrijf. Nu zijn deze voorbeelden naar alle waarschijnlijkheid niet op jou van toepassing, maar ze illustreren wel goed welk principe ik bedoel.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey jou antwoord kwam het dichtst in de buurt! Het was niet dat ik te weinig gedronken had! Ik bleek een nierbekkenontsteking te hebben!!!

Andere antwoorden (1)

Te weinig gedronken, asperges gegeten.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uhmmm zou te weinig gedronken kunnen zijn, haal al een hele tijd de 2 L. niet. Meestal zelfs nog geen Liter!!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt aangeraden 2 liter per dag te drinken. Bij te weinig drinken kunnen je nieren op den duur schade oplopen.
Ritsuka
10 jaar geleden
daar heb je je antwoord dus al, meer water drinken