Wanneer moet je bij een brandwond naar de dokter?

Hallo,

Dan heb ik het over eerstegraads, tweedegraads of derdegraads?

Mvg,Ella

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Dat ligt aan andere zaken dan eerste, tweede of derde graads. Het ligt vooral aan het formaat.

Bij verbranding is direct koelen het allerbelangrijkst. Pas daarna moet u uw huisarts raadplegen in deze situaties:

als er een geelwitte droge plek ontstaat die geen pijn doet;
als u een vochtige, rode brandwond of blaar in uw gezicht, op uw handen of op uw geslachtsdelen heeft;
als een brandwond groter is dan de handpalm van degene die zich gebrand heeft;
als er na enkele dagen geelgroen vocht uit de brandwond komt;
als een brandwond na enkele dagen weer roder en pijnlijker wordt;
als een baby of kleuter een brandwond heeft.

Neem wel direct contact op met uw huisarts bij een mogelijke inwendige verbranding door het inademen van stoom of hete lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord +.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, maar ik vraag me af waarom je als op je hand een brandwond hebt naar de arts moet? Heeft het ermee te maken dat je je dagelijkse activiteiten meestal met je handen doet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk het wel, de schade kan groter zijn op je hand in de toekomst.
Bij een 3e graadsverbranding ga je het beste met spoed naar een arts als de plek groter is dan een 2 eurocent munt , of als de plek op een "zichtbare" plaats zit. Bij een 2e graads brandwond hou je een oppervlak ter grote van een half a4 papier aan. Bij een 1e graads verbranding kijk je naar het percentage lichaamsoppervlak dat verbrand is, meer dan 9% is medische zorg nodig.
Let op, bij de geringste twijfel direct naar de arts.