waarom zit er verschil tussen bloedsuikermeting vingerprik en laboratoriumuitslag?

Ik heb met een vingerprik op een nuchtere maag mijn bloed laten prikken voor een bloedsuikermeting. Die kwam op 6.9

Omdat het zo hoog was heeft de huisarts een laboratoriumbloedsuikermeting gevraagd. Dat was twee dagen later. Ook op de nuchtere maag. Die uitslag was 5.7

Ik vind dat verschil wel erg veel.

De symptonen van een hoge bloedsuiker heb ik wel. Dorst en droge keel. Snel branderige ogen. Vermoeidheid. Hoewel die vermoeidheid van dag tot dag verschilt. Soms zit er een dag tussen dat ik die vermoeidheid helemaal niet voel. Andere dagen wel en soms dagen dat ik het gevoel heb mn lichaam mee te moeten slepen. Ik geef er niet aan toe aan die vermoeidheid, want dan is het eind zoek.

Aan het eten kan het bepaald niet liggen, want ik eet supergezond en ook heel matig.

Ik vraag me af of ik nog iets van actie moet ondernemen of het hierbij moet laten. Ik bedoel is het vrij normaal dat er zo'n verschil zit tussen die vingerprik en laboratoriumonderzoek?

Gonna

10 jaar geleden
17K

Het beste antwoord

De bloedsuikerspiegel schommelt over de dag, maar is kan ook wel een aantal punten varieren van dag tot dag. Een eerste meting van 6,9 en een dag later een meting van 5,7 vallen prima binnen deze normale schommelingen.
Het is dus volkomen normaal en niets om u zorgen om te maken.

Overigens is het wel normaal dat er een klein verschil zit tussen de uitslag van de vingerprik en het de meting in het bloed; ook als het bloed op het zelfde moment afgenomen wordt als de vingerprik gegeven wordt.
In de huid (dus ook in de vinger) zitten kleine bloedvaatjes, sommige daarvan brengen bloed met voedingsstoffen waaronder glucose naar de huidcellen. Het bloed in deze vaatjes is dus relatief rijk aan suiker. Ander bloedvaatjes brengen het bloed van de cellen juist terug naar het hart; het suiker is in dit bloed verbruikt door de cellen waardoor het bloed relatief weinig suiker bevat. Met de vingerprik worden beide vaatjes aangeprikt en wordt het bloed vermengd. De meting is dan dus in een mengeling van verschillend bloed.
Bij de bloedafname in het laboratorium wordt specifiek een afvoerend bloedvat aangeprikt; dit bloed is dus nog vermengd met suikerrijk bloed.
U kunt zich misschien voorstellen dat dit een klein verschil in de uitslag kan geven. Dit maakt de uitslag in het laboratorium betrouwbaarder dan de vingerprik.

Overigens is de meting van 5,7 in het laboratorium een normale uitslag. Dit betekent dat diabetes (gelukkig!) eigenlijk uitgesloten is.
Waar uw klachten wel vandaan komen kan ik natuurlijk met geen mogelijkheid zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gonna
10 jaar geleden
Allebei dankjewel voor de moeite

Andere antwoorden (1)

Het kan met alles te maken hebben: voeding, stress, activiteit etc. Dus het heeft zeker niet alleen met de test te maken.