Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

hoe kan het dat ik zomaar lage rugpijn heb?

ik had gewoon een breakdance training, diezelfde dag nog niks aan de hand.
Maar de dag daarna stond ik op, met een heel klein beetje rugpijn in mn onderrug. Gewoon niks aan de hand, gewoon beetje spierpijn wat ik wel vaker heb. maar deze drie dagen is het erger geworden. Als ik opsta is het voor een uur helemaal weg, maar dan komt het in de loop van de dag weer opzetten. Ook als ik op mn rug lig doet het pijn en als ik zit soms.
Het raarste is dat als ik ren of zelfs breakdance doe, de pijn tijdelijk weg is.... wie heeft een verklaring?

Weet jij het antwoord?

/2500

Lage rugpijn komt veel voor. Veel mensen hebben deze rugpijn zonder verklaarbare reden. Het hoeft niet altijd op een hernia of een bepaalde ziekte te wijzen. Het verstandigste is dat je blijft bewegen (zo nodig met pijnstillers). De ergste pijn verdwijnt vaak binnen één tot twee weken. Als het dan nog niet over is, zou je kunnen overwegen om je huisarts te bezoeken.

Ik heb ongeveer hetzelfde symptomen, deze worden veroorzaakt door een discushernia. Als het binnen enkele dagen niet beter is, of wanneer je uitstralingen naar je been krijgt zou ik toch naar een dokter gaan.

Je vraagt naar een verklaring waarom je/men zomaar lage rugpijn kan hebben. Het kan zijn, dat men (onbewust) toch spanningen (stress) heeft in het leven en het meer invloed op de spieren heeft dan men denkt. Het kan dan zomaar gebeuren , dat wanneer de spieren, (zeker na een intensieve beweging b.v. breakdance training of rugspieroefeningen in de sportschool of zware tassen uit de auto tillen), veel meer gespannen zijn geweest dan dat het lichaam toelaat. Het lichaam geeft dan een waarschuwing dat er mèèr aan de hand is. Toegevoegd na 5 minuten: Het kan dus ook door een psychisch probleem komen.

Wat je beschrijft klinkt als een spier in de rug die verkrampt. Deze verkramping ontstaat door te veel afvalstoffen in de spier. Door te bewegen verhoog je de doorbloeding in de spier waardoor deze beter zijn afvalstoffen kwijt kan en heb je minder last. Wanneer de spier afkoelt bouwt hij weer afvalstoffen op waardoor hij weer verkrampt. Zorg ten eerste dat je genoeg water drinkt. Hierdoor kan het lichaam zijn afvalstoffen beter afvoeren. Zorg verder bij sporten dat je een goede warming-up doet én een goede cooling-down. Vooral de cooling-down is belangrijk omdat dan de doorbloeding wat langer doorgaat en de spier zijn afvalstoffen beter kwijt kan. Wanneer de pijn blijft kun je (naast overleg met je huisarts) ook naar een chiropractor of manueel therapeut om te kijken of er een wervel vast zit. Dit kan meespelen in waarom de spier verkrampt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100