Als je hand/pols zwaar gekneusd is heb je dan meer kan op een botbreuk?

Ik heb mijn hand sinds vandaag zwaar gekneusd, ik wil dus voorkomen dat er een botbreuk bij komt..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Nee, een kneuzing of een breuk zijn verschillende dingen, het is niet zo dat er een zwak stuk in je bot ontstaat waardoor het op dat punt makkelijker breekt. Het is niet zo dat je, als je nu je hand stoot, je pols zal breken. Je hand stoten zal (zolang de kneuzing duurt) wel (veel) meer pijn doen dan normaal.
Als je je hand zwaar hebt gekneusd verwacht ik trouwens juist helemaal niet je pols ook nog breekt, door de pijn zal je je hand gaan ontzien en dus juist minder schade oplopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is maar wat je hebt gekneusd.
Er kan een spier, pees, kraakbeen enz gekeusd zij, Maar ook het bot kan gekneusd zijn
Dat wil zeggen dat er dan een zwakke plek in het bot komt. Er kunnen dan kleine scheurtjes in het bot komen Normaal herstellen die zich maar door het bot te belasten kunnen deze scheurtjes groter worden en uiteindelijk kan het bot breken bij een normale handeling. Zoiets noemt een stressbreuk. dit kan lange tijd na de kwetsuur gebeuren. Normaal zullen deze barstjes wel genezen, dus daar moet je u geen zorg over maken.
Doordat je hand nu onstabiel is zou het wel kunnen dat na een nieuwe val je uw bot makkelijker breekt. Dit komt omdat je met de hand uw val niet ideaal kunt opvangen en dan is het risico groter op breuk
Robby BB